Lifjell 9-11 august 2002, Småholmen

Sammendrag

Helgetur til steinbua ved Småholmen. Jostein, Anders og meg og bikja. Fortsatt varmt og fint, men regn på søndag. Største fisk 39 cm og syltynn. Fiskekonkurranse. Masse bjellende sauer overalt. Flekkvis bra med modne molter. Lite vak. Mest småfisk. Tok best på stripende tørrfluer.

Fredag 9

Jostein og yngste sønnen hans, Anders, kom og henta meg hjemme i den gamle Volvoen hans klokka kvart på seks, og klokka halv sju var vi på parkeringsplassen ved Høgsåsåsen. Ganske mange biler her nå. Bø Fiskelag skal ha fiskekonkurranse med registrering på Holmen klokka ett i morra, og den skal vi være med på. Det blir min aller første fiskekonkurranse på nesten tyve år. Liker det egentlig ikke, men kan jo ikke være helt sær heller. Forran oss ligger en tur på rundt seks-syv kilometer i nesten  konstant stigning. Heldigvis er ikke sekkene spesielt tunge, uten telt og med mat og utstyr for bare et par dager. Vi var klare til å gå klokka 18:38.

Det gikk ikke spesielt fort oppover, men med tanke på lille Anders  gikk det radig nok i massevis. Anders var imponerende flink til å gå uten å klage i det hele tatt. Men pappa måtte ta sekken hans etter hvert, og det var særlig da det gikk bedre. Etter en rask bollepause ved bekken var vi ved inngangen til snaufjellet ved Langetjønn klokka 19:48. Der tok vi igjen en annen gjeng med Fiskelags-folk som også skulle inn for å konkurrere om mest mulig fisk, hehe. Og utsikten bakover mot Bø og Norsjø var selvfølgelig like deilig som alltid.
dscn0750.jpg  dscn0751.jpg

Vi måtte videre, og på vei oppover mot Jårånatt-tjønna fikk vi se noe rart lavt på himmelen over Holmtjønnresa. Vi trodde først det var en kongeørn, men i og med at den sank sakte og hele tiden lå vertikalt i lufta måtte det være noe annet. Noe ikke-levende. En ødelagt værballong kanskje? Men de pleier jo å være hvite!? Hva dette egentlig var får vi vel aldri vite sikkert. Klokka 20:45 var vi ved Jårånatt-tjønna og tok en ny rask bollepause.

Endelig, klokka 21:15 var vi ved Småholmen, og været var fortsatt både passe varmt og lovende. Sola gikk ned borte i horisonten bak noen milde skyer, og gav meg en god nattklem før de siste hundre meterne ned til Steinbua.

Framme ved den lille bua til Bø Fiskelag fem minutter seinere rigget vi oss raskt i stand. Ut med to-tre plasskrevende vedsekker. Fram med stormkjøkken. På med to-tre saftige jegerbiffer, og hogg innpå! Anders var veldig trøtt, og pappa måtte nesten mate ham mens han lå og glippa med øynene. Må jo ha mat.

Lørdag 10

David var ivrig og urolig i natt. Det blei med andre ord ikke så veldig mye sammenhengende søvn. Særlig på morran var han rastløs og kom stadig oppon sengekanten med snuta si for å sjekke om jeg var våken. Tror han var bortom Jostein en del også, for jeg registrerte flere ganger en litt småirritert stemme fra den kanten også om at "Nei, David! Gå og legg deg!".

Jaja, klokka blei vel omtrent ni før vi stod opp. Litt grått ute, men skylaget var bare veldig tynt. Det så ganske lovende ut. Tok frokosten inne i den trivelige bua, som noen i Bø Fiskelag satte opp her inne for bare fem-seks år siden. Et par kopper med litt tynn Jostein-kaffe og så var det ut og montere stenger, etc. Nå skulle vi fiske et par timer her utenfor steinbua, i Småholmen, før vi måtte ned til Holmen for å melde oss på fiskekonkuransen klokka ett.

Steinbua ligger fint i terrenget, syns jeg. Det er en bra jobb de har gjordt, de som tok på seg dette.

Fisket i Småholmen fra 10:15 til 12:15 var overraskene godt, egentlig, selv om det ikke vaket noe. Fant ut at de ville ha stripende tørrfluer. Gikk og kasta med en Red Tag #12, og dro den ganske raskt inn. Fikk tre ganske fine ørreter på snaut 30 cm, og hadde massevis av bomslag. Særlig den ene av de som bomma var ganske fin. Så den bare idét den velta seg under flua. Sikkert en fisk på rundt halvkiloen.

Vel, det morsomme fisket til tross, vi måtte ned til Holmen. Klokka 12:20 stod vi på toppen av lia og så ned på den drøye kilometeren ned til hytta til Bø Fiskelag, litt til høyre og bak midten på bildet.

Tok det rolig på hytta. Kokte kaffe, og venta på at det skulle komme noen flere oppover. En fyr hadde forresten med seg en hest opp. Han satte raskt opp et lite gjerde og greier for hesten utenfor hytta, og David var litt småskeptisk og bryska seg litt for det store dyret. Etterhvert blei det folksomt og sosialt her. Og været blei bare bedre og bedre. Folk som kom nedenfra var svette og varme, og ville ikke ha varm kaffe. Vi fikk omsider meldt oss på, og klokka 14:00 gikk Jostein og Anders ned til Holmen for å fiske der, mens jeg bestemte meg for å ta en omvei over fjellet mot Mjelten og satset på å komme borti noe større ørret der.

Hadde glemt kartet hjemme denne gangen, så jeg gikk litt i blinde. Klokka 14:30 kom jeg derfor litt ufrivillig til Rjupetjern. Et fint lite vann, og på mosen bak en stein satt det en blå libelle og varmet opp vingene sine for en flytur i det stadig varmere været.

Mens jeg satt ved Rjupetjern kom det fem-seks konkurransefiskere til. Det var kanskje litt i meste laget for dette lille vannet. Noen av dem gikk derfor opp til Sauetjern istedet, mens han ene (var det Alf han het?) blei stående på motsatt bredd og fiske. Han visste hva han gjorde han, og jeg så han tok et par småfine ørreter. Fisket en halvannen times tid her. Det var spredte tørrfluevak hele denne perioden, og jeg hadde noen slag og fikk et par småørreter. Helt inne ved land i vestenden av vannet inne i vika der var det en skikkelig fin en som sprutvaka, men det blei med den ene gangen og den ville ikke ha tørrflua mi. Det var endel temmelig små og gråbrune vårfluer (omtrent krok #16) som ploga på vannet. Regner med at det var disse de vakende ørretene tok.
dscn0783.jpg  dscn0788.jpg

Gikk videre vestover og oppover mot Oksladalen. Der kom jeg til noen fine fjellpartier som var fine å gå langs, med bra utsikt og greier. Mye sauetråkk. Utsikt over til Sandtjern, Snotjern og Storsteintjønna. Og rett nedover meg hadde jeg fugleperspektiv på Langetjønn, nedenfor Skardtjønn. Litt seinere så jeg i kikkert at det var to vandrere som gikk nedover på stia langs Langetjønn. At de blei med på bildet også, oppdaget jeg ikke før jeg "fremkalte" bildene. Nå var klokka 16:20.

Skardtjønna var fin. Vaka litt, men mest småfisk tror jeg. Helt stille, og veldig varmt i sola nå. Deilig stemning. Fiska litt hist og her, men fikk ikke noen til å ta. Gikk derfor videre oppover til Mjelten. Der tok jeg en rast i vestenden. Tørket litt sokker og føtter, og spiste et eple og en mengde med bamsemums. David ville ha epleskallet. Helt dødt utpå. Ikke et eneste vak. Klokka 17:45 gikk jeg videre. Blei ikke mye fisking i Mjelten, siden det så så veldig dødt ut. Bak meg lå det en enslig tung Cumulus-sky. Temmelig flott å se på fra avstand.

På strekket Mjelten-Svarttjønn var det flekkvis ganske masse fine molter. Det blei flere munnfuller med deilige og saftige sånne. Ved Svarttjønn rundt klokka 18:30 sneik jeg meg til noen tjuvfiskekast, men fikk ingen ting. Ikke var det noe vaking der heller. Fra avstand oppe i lia etterpå fikk jeg se at det var en markert grunne uti der, nærmest land på denne siden og litt til venstre på det venstre bildet under. Bildet av Holmen til høyre under tok jeg fra toppen av kollen. Flott utsikt som gav meg et bittelite kick.
dscn0796.jpg  dscn0797.jpg

Tilbake til Småholmen klokka 19:00. Satte på en Streaking Caddis #10 og fikk raskt to-tre småørreter på denne. Klokka 19:15 tok jeg et lengre kast innover i vika ved nordvest-enden av vannet, og nesten med det samme jeg begynte å dra inn vårflua tok det en ørret. Den bomma, så jeg stoppa opp litt og lot flua ligge. Når jeg trakk den videre tok ørreten igjen, men bomma nå også. Jeg fortsatte inntrekket, men litt langsommere nå. Etter et par-tre nye sekunder tok den enda en gang til, og nå satt den. Tunge dunk, og jeg skjønte at fisken var litt større enn de andre jeg hadde fått. Hadde en morsom fight, med et par spreke utras. Blei litt skuffa når jeg fikk den inn, for den var så forferdelig tynn. Syltynn, og ganske stygg i fasongen. Men 39 cm er jo ganske fint, og siden det er litt overbefolket her tok jeg den med til innveing i konkurransen. Seinere når jeg sløyet denne fisken viste det seg at den hadde spist ei mus!

Jostein og Anders stod også og fisket i Småholmen nå. Fikk et fint motlysbilde av dem når jeg gikk tilbake til Steinbua for middag klokka 19:30.

Jostein stod for pølser og potetstappe til middag i dag. Anders var fornøyd, for han hadde fått en fin ørret nede i Jårånatttjønna tidligere på dagen. Jostein hadde fått et par smårøyer. Etter maten blei det litt kaffe og en hyggelig stund inne i bua.

Klokka 21:00 var det ut igjen for å prøve kveldsfisket. Fisket fram til halv elleve. Det beit egentlig ganske bra på stripende Streaking Caddis, men de fleste ville ikke sitte på kroken. Da det mørkna virka det derimot som bettet, litt overraskende, avtok. Og det var ikke noe vaking på gang. Ingen vårflueklekking. Det blei derfor tidlig kvelden, og Jostein og jeg tok hver vår lille stive whiskey inne i bua før vi la oss. Anders fikk smake, men syns ikke at det var noe godt. Heldigvis kanskje.

Søndag 11

I natt var David mye roligere. Det blei en bedre søvn, bortsett fra at litt utpå morran våkna jeg av at Jostein hadde et morsomt nyseanfall. "Hva skjer?" hadde jeg visst spurt halvveis i søvne. "Ingenting!" svarte den nysende Bø-herringen. Bare såvidt jeg husker det.

Ute var det tungt og grått. Silregn. Vi lå til halv ti. Spiste frokost og pakka sammen. Idet vi pakka ut var det tre ungdommer som ville inn på hytta. De hadde liggi ute i natt, på ei fjellhylle like bortenfor bua. De var visst både kalde og våte så det tok ikke lang tid før det røyk av pipa mens Jostein, Anders og jeg fiska oss langs landet til Småholmen før vi måtte ned til Holmen for å "sjekke inn" fiskeresultatet. Jeg hadde flere fine slag på en litt større Streaking Caddis enn i går. Til og med i de periodene som det sprutregna tok fisken. Men jeg fikk ikke noen av dem til å sitte. Det blei ingen ørreter på land i dag.

Mens vi stod og kasta i silregn kom det en gjeng med joggende atleter opp fra Holmen og videre mot Jårånatten. "Perverst",  sa Jostein, og jeg kan jo godt være enig i det.

Vi var nede ved Holmen klokka ett. Lifjell-mesteren hadde ti ørreter på flue-og-dupp i Holmen. Anders vant sin klasse, og jeg fikk gavekort på kr. 250,- hos Brukås Sport for den største fisken. Jippi!!

Vi gikk ned til bilen like etterpå. Og det gikk radig. Begynte å gå omtrent 13:15, og var ved bilen klokka 14:30. Fortsatt regntungt og grått, men også noe oppholds mens vi gikk ned.

En kjempefin tur på tampen av sommervarmen. Kom godt med nå som det sikkert snart begynner å bli kjøligere dager igjen og skogen stilner mens dagene blir merkbart kortere og kortere.