Krokvann 6-8 juni 2003

Fredag 6.

Ankom parkeringsplassen klokka  21:25 og da var det bare å frese rett inn. Ganske overskyet, men inne over Krokvannområdet var det ei glipe i skylaget. Lovende. Det har forresten vært kjempefint og tørt og varmt vær i flere dager nå.

Framme ved utløpskanalen kl. 22:25 tok jeg meg en liten hvil før jeg satte opp teltet.  Det virka som skydekket letta, men det begynte å bli litt kjølig. Ikke noe vaking å snakke om utpå Krokvannet nå, så det blei tidlig i soveposen i kveld, etter en kald pils og litt kveldstillhet ved vannet i skumringa.

Det var temmelig kaldt i natt. Våkna flere ganger av at jeg frøys litt. Til tross for at jeg hadde silkelaken også. Og det gjorde tydeligvis David også, for han lå og pressa seg inntil meg utpå grya, da han fikk lov til å ligge "inne" på grunn av all skogsmauren i forteltet.

Lørdag 7.

Opp ved 09:30-tida til strålende sol og varme. Ikke noe vaking foreløpig, så jeg kunne nyte speilegg og fersk brød, med etterfølgende nytrukket kokekaffe, til frokost. Mens jeg satt med frokosten var det bare enkelte spredte sprutvak utpå, men særlig et av vaka var virkelig verdt å legge merke til. Et skikkelig vannsøylesprutvak langt ute. Må ha vært en solid fisk. Det slørnet til på himmelen også. Blei disig, men sola greide akkurat å stikke gjennom. Fine forhold egentlig, for uten slørskyene hadde det nok blitt uutholdelig varmt utpå dagen. I hvert fall for mitt aktivitetsnivå, barnlig ivrig som jeg var. Ved halvellevetida økte vakintensiteten, og jeg kom meg inn i utstyret.  Vannstanden har forresten gått ned med drøyt tyve cm siden forrige tur hit for en drøy uke siden.

Begynte fisket nede i dammen i utløpskanelen. Ikke noe liv der, så jeg gikk tilbake mot brua. Tilfeldigvis var det en fin fisk som sputvaka midt i kanalen akkurat idét jeg skulle til å gå over. Måtte selvfølgelig prøve å kaste på den. Hadde på en brun palmermygg, og fisken tok momentant. Fast fisk! Men den datt av når jeg skulle til å lande den. En fin ørret hadde hell i uhellet.

Fiska litt hist og her langs landet rundt odden og kongeplassen, men merka ikke noe. Ikke mye insekter på vannet. Bare enkelte flygemaur, og kanskje noen få vespertina'er. Ikke mange vak å kaste på. Satte på en brun paradun og kasta utenfor den store steinen og lot flua drive med sønnabrisen inn i kanalen. Midt uti der sa det plopp, og det slo på en ganske fin ørret på 33 cm. Fikk den inn. Mat. Nå var klokka 11:10.

Gikk tilbake til leirplassen og stelte fisken. Tok meg en pils i varmen. Fy flate så deilig. Fortsatt temmelig få vak, men jeg måtte jo prøve likevel. Gikk en tur inn i østdelen av vannet. Ikke noe mer vaking der. Kikket nøye etter teltplasser langs bredden, men Krokvann og telt er ikke akkurat enkelt. På andre siden satt det et par fyrer og prata og slappa av. Jeg satte meg på sitteplassen på fjellet borte ved skjæret og bare nøt. Dessuten kom det en fotogen flygemaur innenfor min kameravinkel.

Fiska litt rundt om kring, men det skjedde ikke noe. Hadde vel ikke ett tilfelle av vak innafor kastehold. På vei tilbake til teltet ved 13:15 tida skremte jeg opp ganske mange vespertinaer som satt i graset langs land. Tok bilder av én av dem.

Litt tiltaksløs ved teltet klokka 13:30 kjente jeg at jeg var litt sulten. Dessuten var det uansett på tide å få spist opp løkpølsene mine. Ikke noen vits i å ta sjansen på at de holder seg lenger i denne varmen.

Etter maten bestemte jeg meg for å prøve litt inne i vika på sørsiden av vannet like ved brua. Vika der hvor det er litt myr innerst. Har ikke vært der før, men har sett noen fine vak inni der fra avstand tidligere. Rota meg fram gjennom den krokete Krokvannskogen. På veien kom jeg over en sølvgrå tørrfuru som jeg måtte ta bilde av. Det er flott med sånn tilnærmet urskog i området. Flaggspetten holdt forresten på rundt vannet hele helga. Ikke rart at de trives her.

Brukte litt tid på bleika inne i vika der, og det var faktisk noen vak å kaste på. Hadde flere slag, både på palmermygg og på brun paradun, men jeg fikk ingen til å sitte skikkelig. Litt sliten og ør av varmen tomlet jeg meg tilbake til teltet ved 16:30 tida. Susa litt rundt teltet med David en halvtimes tid før jeg ville tilbake til dammen inne i utløpskanalen. Rart åssen oppmerksomheten min stadig dras inn dit. Inni myrhølet der. Og jammen var det ikke en småfin ørret som dreiv å vaka på bleika inni der nå! Brukte lang tid på den. Prøvde litt forskjellige fluer, men først når jeg satte på en brun paradun #12 ville den ha. En fin ørret på 30 cm.

Nå var klokka 17:30, og det var veldig dødt og stille. La meg på magen ved bålplassen og slappa av. Drakk opp de to siste øllane mine, og så tilfeldigvis at det satt en ekstremt godt kamuflert edderkopp på fjellveggen foran meg. Temmelig stor, sikkert 4-5 cm fra beinspiss til beinspiss. Har aldri sett den før.

Klokka 17:45 kom Johnny og bikkja hans, Buffy, padlende.

Nå lysna det på himmelen også, og sola kom tilbake fra skyfri himmel etterhvert. Vi padla over til skjæret ved øya, hvor Johnny liker seg godt.  Ikke rart at han liker seg der, for det var et perfekt sted å fluefiske fra. Fisken gikk nær land der, og det var plass til baksleng i alle retninger.

Han hadde slag etter slag på sin brune paradun, mens jeg ikke merka noe. Heldigvis fikk han ikke noen av dem til å sitte, men likevel blei jeg lettere frustrert i og med at jeg ikke klarte å få noen til å ta fra der hvor jeg stod. Men plutselig slo det på en, og jeg fikk den. 32 cm. Tror den tok en palmermygg #14.

Like etterpå fikk Johnny en til å sitte også.  Fra der som jeg stod så den så stor ut, men det viste seg heldigvis at den var akkurat bittelittegrann mindre enn min.

Ved 21-tida stilna det helt av og fisken begynte å sippvake på fjærmygg. Men det vaka mye. Fiska med litt forskjellige tørrfluer, og på en Goddard Sedge #12 langt ute slo det brutalt på en fisk som jeg en stund trudde var temmelig kraftig. Men da jeg fikk den inn viste det seg at den ikke var særlig større enn den jeg allerede hadde på land. Men siden jeg ikke hadde håv valgte jeg å dra den opp på fjellet, og akkurat da jeg skulle gripe etter den datt den av og spratt seg tilbake til vannet. Jaja, sånn kan det gå.

Omtrent kl. 22:00 padla vi tilbake til leirplassen for å båle og fløtesurre ørret. Johnny hadde med seg fløte. Vi fikk til et sjeldent skikkelig bål, for det lå noen solide ferdig kutta grankubber på fjellet her, sannsynligvis fra arbeidet med brua over kanalen for et par-tre år siden. De brant lunt og godt, og ga perfekt støtte til Johnnys jernpanne. Du verden som de fløteørretene smakte!

Satt oppe  og prata og båla til klokka var godt over 02:00. En skikkelig hyggelig kveld og natt ved ørretvannet.

Siden vi var to, og Buffy likevel skulle ligge ute, prøvde jeg for første gang å la David ligge ute aleine i natt. Tenkte at dette var rette anledningen, siden Buffy lå like ved og de derfor gav hverandre litt perifert selskap. Det gikk som en drøm! Kanskje litt fordi det var mye varmere i natt.

Søndag 8.

Johnny stod opp allerede klokka 07:15. Skyfri himmel. Jeg slumra til 07:30, men kom meg opp og ut jeg også. Rimelig trøtt i huet. Brukte lang tid på å våkne, men det hjalp med litt friskt, men bjørkepollenbefengt, Krokvann i trynet. Vannet er forresten ganske varmt allerede. Sikkert et sted rundt 16-17 grader i overflata, vil jeg tippe. Og ikke nok med at han står tidlig opp! - Gutten spiser jo frokost som en mann. Det gikk i cowboymat. Flesk og bønner. Det må ha vært en halv gris og to hele halvbokser med tomatbønner, samt noe potetsalat. Han skulle "ha litt å gå på", sa'n.

Vi fiska litt her og der fra ca. klokka ni til halv to. Det var veldig dødt i hele dag. Nesten ikke vak i det hele tatt, og bare et par små ørreter som tok tørrflua. Rart at det ikke i hvert fall var noen flygemaur på vannet i løpet av alle disse timene, men nei.

Pakka ned teltet for å gå tilbake til bilene sammen med Johnny, som skulle hjem i dag. Jeg tenkte å legge meg på Setra til i morra, andre pinsedag. Johnny blei med opp til Setra, hvor vi tok litt mat og kaffe. Svein kom opp uten å ha fått noe særlig utpå. Og det skya til og blei kjøligere. Faktisk litt grøssent. Så jeg bestemte meg for å dra hjem jeg også. Men før vi reiste kom Heiko og Ole Hjalmar, med unger, opp. De hadde liggi i telt nedi Langevann siden fredag. Tøft å ta med så små unger på sånn guttetur. Heiko hadde fått en feit ørret på streamer en av dagene, på nesten 500 gram ferdig renset. Han hadde ikke målt lengden. At det går an!