Jeløy og Son 20 mars 2004

Hege og jeg skulle egentlig ut og spore tiur i dag, men dårlig vær hjemme i Rælingen gjorde oss alt for trege på morran. Istedet bestemte vi oss for å ta en tur til Jeløya utenfor Moss. Det var ikke så dumt, for når vi kom ned til kysten var det strålende vårvær. Var på parkeringsplassen ved galleriet på Jeløya omtrent klokka 13:00. Mange biler og masse folk i det deilige og varme vårværet. Nesten vindstille. Bokfinksang og blåveisspirer. Nesten ikke mer snø. Temmelig høyt vann. kom ikke ut på skjæret ved badestranda. Det blei bare noen tilfeldige kast med ei lys streamer her og der. Merka ikke noe. Så ikke noe vak. Ingen andre fiskere å se. Det virka dødt, men du verden for en deilig dag ute.

Dro fra Jeløya ved 16-tida, og da kjørte vi rett til Son. Jeg ville ha en blank en mellom fingrene. Skuffelsen var ganske stor når vi kom ut til gromplassen. Tjukt av folk. Både flue-, sluk og agnfiskere stod og kasta om hverandre. Litt synd at denne flotte plassen har blitt så kjent. Før hadde jeg nesten alltid plassen for meg sjøl. Prøvde noen  kast bortenfor, men det var dødt. Veldig sterk utadgående strøm. Grumsete vann, med mye elvegras som fløt. Tilbake ved gromplassen kl. 17:30 var det faktisk "ledig". Albuet meg fram og fikk noen deilige minutter der mens sola var på vei ned. En fyr som stod og fiska med sild og dupp fikk en ørret på tre-fire hekto mens jeg stod der. Ellers var det helt dødt.

Men som Tore skreiv i en tekstmelding fra Norefjell seinere i kveld: Det våres!