Vindfjell og Krokvann 28-30 mai 2004

Sammendrag

Hege og meg. Pinsehelg. Kald natt under åpen himmel ved Kringlevann natt til lørdag. Jomfruburet natt til søndag. Lite insekter på vannet, og vanskelig fisk. Så bare "fire vak" på Krokvann på lørdag, og alle var på egne tørrfluer. Kjørte på og mista en halvkilos ørret i Krokvann på lørdag.

Fredag 28.

Greide ikke å pakke ferdig kvelden før denne gangen heller, så vi var ikke på plass på parkeringsplassen ved Viddaseter før klokka ni på kvelden. Gikk rett inn til Kringlevann. På veien inn stoppa David plutselig opp og tok stand på et sted han har vært på sporet av noen flere ganger tidligere også. Vi stoppa for å følge med. David stod som en pinne mens vi prata om at det sikkert lå ei røy på reir inni buskene der. Og akkurat mens dette blei sagt fløy ho jammen opp også. Og David stod. Bra! Været var kjempeflott, og himmelen klarna bare mer og mer utover kvelden. Det var derfor ikke noe å lure på angående om vi skulle slå opp teltet eller ikke. Det blei overnatting under åpen himmel etter et langt og deilig leirbål i en veldig kjølig kveld uten særlig med vak. Masse dis på vannet allerede når vi ankom.

Orrhanene spiller fortsatt iherdig. Og både svart- og måltrost synger i skumringa. Det er en trost til som driver og synger der inne nå, på andre siden av vannet. Hørte den her for to uker siden også. Lurer på hva det kan være. Det er i hvert fall ikke rødvingetrost. Kan det være en duetrost?

Natta var kald, men det var bare deilig å ligge ute. David også begynner å bli vant til å ligge ute nå. Han var rolig hele natta.

Lørdag 29.

Våkna først klokka sju, til et fantastisk flott vær. Dønn bleike og helt skyfri himmel. Ikke et vak. Blei liggende, og vi sovna igjen. Stod ikke opp før klokka var nærmere ti. Da tok sola ganske bra tak, selv om det var litt sur bris. Utrolig deilig å bare stå rett opp av soveposen og være midt i det.

Bare noen veldig få vak, så det var ingen grunn til å stresse med fiskinga. Egg og bacon. Kaffe og total avslapping. Ved halv tolv tida så vi en enkelt marginata som letta fra vannet, og det var litt mer vakeaktivitet. Tok noen kast med palmermyggen fra bålplassen, og tok en liten tass som slapp med skrekken. Vi pakka sammen rasket og lot sekkene stå ferdige og klare for Krokvann litt seinere. Først skulle vi prøve nordenden, og Hege skulle ta de første kasta med den nye fluestanga ho fikk av meg i bursdagsgave til fødselsdagen hennes akkurat i dag.

Hege har allerede fluekastinga ganske bra inne fra i fjor, og ho fikk til flere flotte kast til tross for den litt kastete vinden som kom delvis forfra. Litt mer øvelse så sitter dette som den største selvfølge i verden.

Vi hadde et par slag her, men sannsynligvis bare småfisk. Siden det var så dødt tok vi med oss sekkene til Krokvann og fiska i området rundt sundet med brua i noen timer fram til kvelden. Ikke et eneste vak å se. Det lå et par gutter i telt borte ved Tyristubben, men de hadde heller ikke fått noe særlig. Jeg la merke til at de hadde vadebukser på seg, og på land ved teltet lå det en stor blå bellyboat. Hm.

Tørrfluene våres fikk ligge urørt. Så kom jeg på at jeg hadde et par halvlitere i sekken. Og sammen med fralandsvinden gjorde de det mye enklere å la palmermyggen ligge vesentlig lenger på vannet mellom hvert nytt kast, nesten som meitefiske. Og da tok ørreten! Hadde fire slag på denne måten, i løpet av et par timers fiske. Antall kast til sammen var ikke særlig fler enn ti, og det sier vel sitt. Den ene av fiskene (den første) kjørte jeg på en stund, men den slo seg dessverre av da den hoppa og sprella klar av vannet. Det var en flott krokvannsørret på noe rundt halvkiloen.

Tok reperen tilbake til bilen og ned til Setra ved sekstida. Fikk i oss noe mat og dro for en gangs skyld ut i båt mens David fikk sitte i bånd på tunet og bjeffe litt i fred. Det blei en flott kveld med et fantastisk lys, vakende ørret og et morsomt fiske. Men ingen fisk i båten. Bare noen stemningsfulle kveldsbilder, og litt kastetrening med Hege.

Litt lenger ned i Matiaskilen lå tore og fisket seriøst.

Så kom Ole Hjalmar og Føbe, og Espen og May Trude. Alle jentene kasta med flue mens vi gutta satt ved årene (og kasta litt innimellom). Tore ropte noe om at dette var et helt feil bilde. Det skulle vært omvendt. Jentene skulle rodd. Han fikk ikke noe fisk han heller.

Skodda kom ved 21:30 tida og da var det bare å komme seg opp på Setra for å holde varmen resten av kvelden. Enda en hyggelig Setrakveld med masse glade folk. Osmund, Svein, André med flere søskenbarn, Ole Hjalmar og Føbe og ungene, Tore og Anne Lill, Espen og May Trude,  og Hege og meg. Også bikkjene da.

Søndag 30.

Hege og jeg skulle i barnedåpen til Emilie i Sandefjord, så vi bare stod opp klokka halv åtte, spiste frokost og pakka og dro i dag. Været var bra, og det var tydelig varmere på morran.

Mailet med Tore noen dager seinere og blei litt "letta" når han fortalte at fisket ikke hadde tatt av hverken på denne søndagen eller mandagen (2. pinsedag). Det hadde vært litt flygemaur, men ikke mye. Rare greier syns jeg, nå som varmen endelig kom.