Vindfjell 22-27 juni 2002

Sammendrag

Alt i alt en fisketur med ganske labert resultat (få fisker), lite insektaktivitet, mye sur vest- og nordavind og temmelig få vak. Men det var mye fint fotolys, og jeg fikk testa det nye digitalkameraet mitt, samt de nye fjellstøvlene og Finnskogen-dressen i varierte vær- og føreforhold. En fin tur jeg ikke ville vært foruten.

Langevann, lørdag 22

Sommerferien har akkurat begynt. Kjølebagen er kald og full av pils. En snau ukes intenst og fritt fiske i Langevann og omegn lå og lurte rett nedenfor bilen og parkeringsplassen ved Svartvann. Ja, nå er det bra! Prata litt med Tore og Svein på Setra, før jeg rodde ned til ”plassen min” nedi Langevann utpå ettermiddagen.
dscn0257.jpg  dscn0241.jpg

Etter å ha fått opp teltet og etablert leirplass varte det ikke lenge før jeg stod i fullt utstyr ved ”hølet” i myra. Det var dødt der i dag. Kanskje fordi det lå en bever i vannflata inni der og fulgte med på meg uten å røre på en hale. Greide ikke å dy meg likevel. Måtte ta noen kast. Beveren greide selvfølgelig (OK da, med med litt hjelp fra meg) å svømme rett inn i fluesnøret mitt. Og dermed var det gjort. Fikk føle åssen det kan være når en ti kilos (?) har tatt ei lita tørrflue inne i en lukket myrdam og bestemmer seg for å svømme ut av dammen under flytemyra. Et voldsomt plask, et tungt drag og et slapt snøre. På kroken hang det bare en ulldott. Det gikk heldigvis bra. Morro var det og, jeg må innrømme dét!

Forøvrig var det stille og fint i kveld, men ikke noe klekkinger i det hele tatt og langt færre vak. Det var så dødt at jeg rodde i land og satte meg ved teltet for å slappe av litt med en kald pils. Der var det dessverre forferdelig plagsomt å sitte til tross for den gode ølen. Masse bittesmå og veldig innpåslitne knott. Forbanna hud-etere!! Aldri opplevd makan til knottplage i disse trakter før. Satt og prøvde å gjemme meg under myggnetting hele kvelden, men det var ikke så morro så jeg la meg tidlig, det vil si ved 22-tida (!)

Torden og lyn i natt. Ole Petter og Anette hadde visstnok hatt tordenværet like over seg på Kringlevann hvor de lå i telt et par dager. Jeg våkna av lynglimt, men hadde ingen problemer med å sove meg gjennom det hele, ved midnattstider i følge Tore, som hadde sitti oppe på Setra sammen med Svein et stykke utover natta og drekki cognac til stortrommeorkester og lysshow.

Langevann, søndag 23

St.Hans-aften. Stod opp ved åtte-tida og tok livet med ro. Frokost og litt lek med David før jeg rodde utpå i det fine været ved elleve-tida med en kald og duggfrisk og uåpned Lundetangen Pilsner som tilfeldigvis lå i ripa på prammen. Kan man ha det bedre?

- Ja faktisk, når ørreten biter! Det gikk bare et par kast før en fin 29 cm’s ørret lå i båten. Og bare noen minutter seinere hadde jeg på en fisk som gjorde vesentlig tyngre motstand. Tok den ombord uten håv, og jeg kunne konstatere ny Vindfjell-pers på 42,5 cm. Prøvde å strekke den til 43, men det gikk ikke. Fisken var tynn og stygg, og hadde ikke fettfinne. ”Bare” 600 gram. At den var uten fettfinne betyr at den var to år når ørretgruppa satte den ut i 1992. En tolv år gammel gubbe, med andre ord. Den var ikke god heller. Det blei bikjemat av mesteparten av den. Men morro var det uansett. Den var sprek og hadde gitt meg en spennende fight med tung dunking og ganske lange utras. Yeah!

Enda noen minutter seinere slo det på en skikkelig rugg igjen! Hva faan var dette? Målet mitt var å tangere den forrige Vindfjell-pers’en på 42 cm i løpet av uka, også hadde jeg istedet allerede slått den og hadde omgående på enda en av sikkert samme kalliber!? Hva skal jeg gjøre resten av uka her da? Denne fisken dro så snella hylte og snøret blei hengende i en seig bue gjennom vannet og jeg kunne faktisk høre at snøret skar i vannmassene. Så roet den seg litt og blei med inn et stykke. Så var det ut igjen, med nye knurrende linemeter og en like stor og tung snørebue i vannet. På sin siste tur mot båtripa kjentes den virkelig tung ut. Kanskje den er...? Hmm... Den er kroket i... gjellelokket!! Litt skuffa målte jeg den til 29 cm. Helt sykt at en såpass liten tass kan gi en så utrolig seig fight. Nåja, ingen grunn til å klage. Båten begynte å bli full av fisk og ølboksen var fortsatt langt fra tom...
dscn0252.jpg  dscn0251.jpg

...så jeg bestemte meg for å roe det hele ned og rodde tilbake til teltet for å slappe av litt og stelle fiskene. Tok bilde av to svære Phryganea grandiz vårfluer som satt på sekken min og parra.

Ut mot ettermiddagen var jeg utpå igjen. Det blåste litt mer nå, men vinden var sånn at jeg hadde le fra land på Langevannsmyra. Mens jeg stod der og kasta og var borte i noen småfisker kom Tore roende. Fikk fortalt ham om fiskene, og vi prata litt rundt. Han hadde fått noen fine fisker han også, men som Tore sier så er det ”om å gjøre å få fisk på over 30” nå. Krava er redusert etter at ”over-30-generasjonene” tydeligvis er veldig reduserte her for tiden. Han rodde oppover Langevann igjen.

Kvelden kom og jeg beynte å få lyst på litt sosiale aktiviteter denne St.Hans-aften. Rodde med andre ord opp til Svartvann hvor Tore og Svein bodde på Setra.

Nede på Nordbu satt det et par hvis han bød oss på kaffe og cognac litt seinere på kvelden. Det viste seg at han var ”TV-kjendis” og hadde laga et par naturprogrammer fra lange og ensomme villmarksturer som hadde gått på NRK både på jul- og nyttårsaften. Peter Lindell var navnet, og vi satt ute i noe som ligna kald høstluft sammen med dem og knotten til godt utpå kvelden. Dama hans var alternativetiker, blant annet med alo-vera myggmiddel som ho dynka meg med for å prøve å lindre mine visuelt synlige knott-plager visst. Det hjalp, men i følge Tore hjalp det visst for ham også, selv om han ikke hadde på seg alo-vera myggmiddel. Hmm...
dscn0266.jpg  dscn0267.jpg

Etterhvert begynte Tore å ”bli kald”. Vi takket for oss og trakk opp og inn på Setra hvor varmen fra ved-ovnen og et antall pils og cognac snart var både synlig og god. En veldig trivelig kveld rundt og på Setra, som vanlig.

Svein la seg en tid før Tore og meg, som satt oppe og drakk oss enda litt brunere til klokka tre på natta. Da tok jeg til årene og rodde nedover Langevann igjen, mot teltet. I båten lå fluestanga ferdig montert, og det hadde lysna endel da jeg ankom ”42-cm veggen”. Klarte ikke å dy meg og tok noen kast. Hadde faktisk slag på tørrflua der klokka halv fire på morran. Da var jeg fin og skev, men greide likevel å nyte det dølle grålyset.

Langevann, mandag 24

Ut av teltet ved ti-tida. En død dag. Sleit med å få noe som helst. Et par bittesmå ørreter bare. Hadde et par timers fint fiske på vakende myggørret i myrdammen og under den hengende bjørka ved beverhytta. En fin ørret tok stripende streaking-caddis, etter at jeg hadde sett den ta etter en P. grandiz like før.
dscn0275.jpg  dscn0276.jpg

Eneste kvelden med leirbål, men veden måtte sankes først.

Det var en kald kveld med nordavind. Ikke spesielt koselig bålkveld, med andre ord. La meg ganske tidlig.

Langevann, tirsdag 25 (formiddag)

Våkna ved halvåtte-tida i en intens og plagsom ”sol-på-teltet” varme og slapp David ut litt for å la ham tisse. Men han begynte istedet å leke med pinnen sin utafor teltet, og i det fine morgenmotlyset blei det et ganske fint bilde av ham utenfor teltet mens jeg fortsatt lå i soveposen.
dscn0282.jpg   dscn0284.jpg

Begynte fisket langs landet innover mot Langevannsmyra. Fikk en tynn 32 cm’s utenfor ”Bakevjeplassen” (ved siden av beverhytta nærmest fjellveggen, der det blir en slags lun bakevje som alltid huser fisk, i nordavind).

Bestemte meg for å flytte teltet opp til Kringlevann i dag. Nedpakkinga gikk i en fei, og snart var prammen klar til å lette anker.

Fiska meg nedover Langevann uten vesentlig resultat. Båten var full av pikkpakk, og ved Tore-steinen (Pyramidesteinen ved vest-landet mellom Badeøya og Steinars plass) kroka jeg sekken min i de vanskelige vindforholda hvor vinden kom fra alle kanter samtidig. Flaks at jeg ikke fikk flua i trynet. I sundet ut av Mathiaskilen satt Svein og padla. Prata litt med ham seinere. Han var ikke helt fornøyd med forholda, hverken nå eller tidligere på sesongen forøvrig.

Og langs landet inne i kilen ved Hjertnesmyra (?) satt det en gubbe og kasta med mark fra båt.

Jeg rodde i land på myra, og sneik meg inn i kilen, helt innerst der.

Kasta litt uten å merke noe, men da jeg skulle til å gå tilbake så jeg et fint vak litt lenger ut og midt i dammen. Jasså, så det står grov fisk her i dag også, tenkte jeg, og kasta. Det gikk bare noen sekunder.  - ”Som denne her for eksempel”, tenkte jeg videre. 33 cm, men litt tynn. Da jeg gikk tilbake til båten ropte den markfiskende gubben til meg at han aldri hadde opplevd maken til bett. Han hadde fått fire flotte ørreter på bare ei beite, og var kjempefornøyd. Rodde ut til Svein igjen, som satt og kopa i båten på lesida av sundet ut av Matiaskilen. Fortsatt ingen oppløftende stemning der.

Kringle- & Krokvann, tirsdag 25 (ettermiddag)

Ikke en eneste bil på parkeringsplassen ved Stubbekollen. O’for en lettelse, - teltplassen er nok ledig!

Ankom Kringlevann med tung sekk ved 16-tida. Satte opp teltet og slumra litt før jeg tok en kveldstur til Krokvann.
dscn0304.jpg  dscn0305.jpg

Mye sur vind og ingen insekter. Ikke noe vaking heller. Prøvde både her og der, men fikk det ikke til.

Gikk en rekognoseringstur langs sør-vestlandet av den vestre delen av Krokvann, og her var det faktisk en fin teltplass. Noen veldig få myggvak helt i nord-vestenden av vannet på kvelden ved 22-tida. Fikk ingen. Dette var forøvrig en trivelig krok av Krokvann. Jeg sier det igjen; det er mye her som minner om deler av Femundsmarka hvis du ser bort fra at trærne her står tettere enn der inne.
dscn0311.jpg  dscn0315.jpg

dscn0321.jpg  dscn0324.jpg

Tilbake til Kringlevann ved 22:30-tida. Da var det en kort periode akkurat når sola gikk ned som det klekkte endel mellomstore brune vårfluer, og fisken vaka ganske aktivt, men nesten bare midt utpå. Det varte fire, kanskje fem, minutter. Så var det like dødt igjen. Prøvde å fyre et kveldsbål. Fikk jo fyr nok, men vinden gjorde det hele kaldt og ikke så koselig som det skulle vært. La meg tidlig. Skyfri himmel. Så fram til fint vær i morra. Begynner å bli skikkelig lei av denne kalde nordvesten.

Kringle- & Krokvann, onsdag 26

Våkna til grått og overskyet vær. Slumra videre, helt til 13:00 (!) Da jeg skulle til å stå opp begynte det å regne. Javnt silregn hele resten av dagen. Gikk tur til Årum (starta å ga fra teltet 14:15) og over De Brente Fjella, ned forbi Grånstjern. Der var det forøvrig veldig vakkert. Ei skjønn myrpytt hvor det ikke var mange som hadde tråkka i myra. Fikk ikke tatt bilde av dette. Her er istedet et par andre bilder fra denne grå fotturen i skogen, som ikke var så dum.
dscn0330.jpg  dscn0332.jpg

Var tilbake i øst-enden av Krokvann klokka 18:00 og hadde slag av en skikkelig fin ørret på palmermyggen #14 mens den lå på vannet inne ved land og jeg dro ut snøre av snella for det første kastet. Mange skikkelig fine fiskeplasser i denne delen av Krokvann, gitt. Så en kilosørret hoppe klar av vannet litt seinere. Fikk bare et par ganske små ørreter. Tilbake til teltet ved 19:30 tida. En rask suppemiddag med løk og ”kjøtt”-boller. Sola kom, men det var fortsatt temmelig kjølig.
dscn0336.jpg  dscn0338.jpg

Fiska meg rundt Kringlevann etterpå. Det var ikke så værst vind i kveld. Særlig ikke langs lesiden (vest-siden) av vannet, der det var bleike i lange perioder. Kasta på endel ørret som gikk og myggvaka langs land, og de fleste fiskene som vaka tok faktisk flua mi (!). Den største var 30 cm, ellers var det småfisk bortsett fra en skikkelig fin en som tok med et kraftig plask helt i nordvest-enden av vannet helt på slutten av kvelden. Men den bare stakk seg, og stakk! Dette var faktisk en fin kveld med fint vær og spennende gerilja-myggfiske. Men det var kjølig. Klekte noen få vårfluer i minuttene akkurat i skumringa ved 23-tida, men enda litt færre enn i går.

Kringle- & Krokvann, torsdag 27

Våkna til et ganske bra vær ved ni-tida. Delvis overskyet og ikke så mye vind som de siste dagene. Lange perioder med nesten vindstille og varmt i sola. Deilig. Tok med frokosten og stormkjøkkenet til Krokvann. Satt og så på endel fine vak mens jeg spiste og drakk ved ti-elleve tida. Små vårfluer, tror jeg. Men når jeg begynte å fiske var det helt dødt igjen, og jeg fikk ingen til å ta bortsett fra et par helt små fisker. Fiska en stund fra ”Kongeplassen” men ingen store ørreter på lur der som ville ta i dag. David koste seg her han også.

Avslutta fisket ved ett-to tida. Freste tilbake til Kringlevann, demonterte teltet og vandret den kjappe turen tilbake til bilen. Må hjem og pakke om for fisketur til Trysil sammen med Ole Petter, Espen, Heiko og Aleksander til lørdag.