Vindfjell 16-24 juni 2001

Tok det med ro første kvelden, og fisket ikke så mye. Få vak gjorde det ikke spesielt vanskelig å roe'n ned... Tok et par ørret like under 30 cm, men det var alt. Kun fjærmygg, såvidt jeg husker.

Tok tre småpene ørreter på rappen rundt klokka 10:00. Tore kom på "besøk", og vi blei sittende og prate nesten til klokka 14:00. Tok en fin ørret fra land like utenfor teltplassen etter at Tore hadde dratt. Fjærmygg og bleike på kvelden. Få vak. Vanskelig.

Fisket i Ødegårdstjønn denne dagen. Fint vær, men litt sur og ganske sterk nørdøst. I hvert fall i kasta. Tok fem småørret der, men kjørte på og mista en ganske fin en. Fiskene var ikke tynne, og den største var ganske rød i kjøttet. Ikke skiftnøkler. Og jeg så noen få fine vak, så her tror jeg det kan være fin ørret. Fint å fluefiske nesten rundt hele vannet, med god plass til baksleng. Phryganea'en viste seg ved et par anledninger ved Ødegårstjønn. På kvelden blei det kaldt og det var bleike med dis på Langevann. Nesten ikke vak i det hele tatt. Men jeg fikke et par-tre slike snaue 30-cm's fisker, som det er så mange av i vanna nå. Så hoppende småabbor utenfor teltplassen mens jeg satt ved bålen seint utpå kvelden. Antar at det var "storørreten" som var innom for å svelge et par av dem. Prøvde noen kast med streamer, men greide ikke å få den til å ta.

Det blei Krokvann i dag. Fint å gå gjennom skauen fra Langevann og dit, med mye åpen og glissen furuskog og små myrdrag. Var ikke i gang med fiskinga før kl. 12:30. Da vaka det spredt på klekkende vespertina'er, og jeg konsentrerte meg om å fiske med imitasjoner av slike. Fikk noen småørret og en fin en på snaut 400 gram. Men den var ganske tynn. Målte ikke lengden. Det er endel fin ørret i dette vannet. Så det på vaka. Dessuten er det flott natur rundt. Nesten som i Femundsmarka. I hvert fall minner vannet meg om deler av Femundsmarka på flere måter. Det lå tre storlom og slumret midt utpå vannet hele tiden mens jeg var der. En annen fisker dreiv på med slukutstyr på motsatt side av vannet. Når jeg var tilbake ved teltet i Langevann kl. 18:30 var det tre-fire stokkmaur med vinger på teltet. Tok et bad i det varme og fine været. Og jeg så noen få vårfluer mens jeg dreiv å tørka meg. Seint på kvelden klekte det noen få store vårfluer. Jeg kunne se en av dem helt inne ved land like utenfor bålplassen under hele klekkingsfasen. Et utrolig flott syn, egentlig. Visste du at Phryganea'en setter opp vingene omtrent som en døgnflue i noen sekunder like etter at den har kommet seg ut av puppe-skallet? Når den sitter slik skulle jeg tro at en gedigen paradun skulle kunne fungere bra som en etterlikning...

Våkna til tett tåke og drivende regn og vind. Kaldt. Blei derfor liggende og slumre i teltet helt til klokka sju på kvelden. Utrolig at det går an, egentlig, men jeg klarte å komme meg inn i en slags dvaletilstand som gjorde at tiden faktisk gikk ganske fort, mens jeg bare ventet på at det skulle letne. Men det letnet ikke. Klokka 19:30 måtte jeg derfor ut i striregn. Kunne jo ikke ligge i teltet hele døgnet. Det var naturligvis ingen insekter på vannet, og det var ingen vak å se heller. Det blåste surt. Det blei derfor blindfiske med nymfe. Og ørreten tok tett. Utrolig nok. Holdt ikke ut så lenge. To pene på nymfa, men jeg var borte i "storfisken" på den plassen der jeg tok 42 cm'ern i fjor. Også fikk jeg en 400-grams på Rapala'n idet jeg rodde tilbake til teltet seinere utpå kvelden.

I og med at jeg sov så forferdelig mye i går hadde jeg litt søvnproblemer i natt. Vokna derfor grytidlig fra slumresøvn klokka seks om morran. Et fantastisk skue utenfor teltet. Tåka var i ferd med å drive bort, og morrasola stakk seg fram innimellom tåkedottene. Fisket ikke før kl. 10:00. Da var det sønnabris og ganske fint vær. Eneste dagen med sønnavind. Ellers var det nordøst hver eneste dag. Tok mye fin fisk på tørrflua i dag. Både stripende og død. Måtte en tur til Siljan for å kjøpe mer øl utpå dagen. Så en krikkand med kylliger inne ved land et stykke opp i Langevann. La båten til i Mathiaskilen. Fortsatt sønna-bris når jeg kom tilbake fra Siljan, og med båten full av kalde halvlitere fisket jeg meg hele veien tilbake til teltet, fra drivende båt langs land nedover hele veien fra Mathiaskilen og Langevann. To-tre hektosfiskene tok fortsatt tett. Både her og der. Morro. Et stykke ned i Langevann skremte jeg opp noe jeg tror var en Hønsehauk. Så den bare såvidt over skuldra idet jeg rundet en odde, og den fløy av lavt inne mellom trærne med det samme. Nysgjerrig som jeg er måtte jeg inn til der den satt for å se hva den dreiv på med. Der lå det krikkandfjær overalt, og jeg skjønte snart at den nok akkurat hadde både tatt og spist den samme krikkandhøna som jeg så tydelig så med kyllinger tidligere på dagen.  Under kveldsfisket fikk jeg bekreftet dette, da jeg så kyllingene svømme rundt aleine langs bredden i Langevann mens de klynket seg fælt. Trist egentlig, men de blir nok snart tatt av Ravn, tenkte jeg. For det er et Ravnepar som holder til i Langevann for tiden. Så og hørte dem under store deler av dagen nesten hver eneste dag under hele turen.

Nordøsten var tilbake med sur styrke. Nesten ikke vak i dag heller. Begynte fisket kl. 12:00. Streamer. Spredte slag og snaue tre-hektos fisker. Ved 15:00 tida kom sola. Varmt der det var le. Da klekte det endel store vårfluer, og optimismen steg deretter. Studerte et par av dem på nært hold og i kikkert mens de klekte. Igjen kunne jeg se hvordan Phryganea'n setter opp vingene like etter klekking. Og de padler inn til land. Lange tjukke bein stikker ut på sidene av brystpartiet mens de rykkvis pløyer seg innover mot bredden. De er svære. Jævlig svære. kunne spist dem med gaffel og kniv, sjøl. Da det stilna mellom klokka sju og åtte på kvelden hadde jeg et veldig morsomt og intenst fiske på rakkelhanen utenfor odden på nedsiden av plassen til Steinar. Tror jeg fikk åtte ganske pene ørreter bare på kort tid, pluss en masse småfisk. Og da kasta jeg for det meste på vak. Men jeg tror de tok forskjellig. Både vårfluer, fjærmygg og noen få flyvemaur. Tidligere på dagen hadde jeg forresten også et fint fiske innerst i den kilen som går inn nordover fra Mathiaskilen (hva heter den?). For der var det le, og det vaka endel fisk på vespertina'er. Helt, helt innerst i denne kilen tok jeg en fin en på ca. 34 cm. Den var tynn, så jeg satte den ut igjen. Brun paradun på 14-krok.

St.Hans-aften. Sterk og sur nordøst holdt meg i soveposen helt til klokka 11:00.Tok det med ro. Begynner å bli skikkelig lei all denne nordavinden. Når jeg var klar til å dra utpå kl. 12:00 kom Osmund roende. Blei sittende og prate en stund, og jeg rakk og klage litt på at det nesten bare hadde vært fisk opp til rundt 30 cm som hadde tatt i løpet av uka. Hittil. Pleier jo å få i hvert fall noen få som er litt større, men på denne turen var det bare den ene tynne på 34 samt den 4-hektosen i Krokvann. Savner å kjenne noen tunge drag, selv om disse 30-cm'erne vanligvis er utrolig hissige og morsomme å kjøre. Begynte fisket kl kvart over ett. Osmund rodde ned til demningen, mens jeg fisket av stranda på nordsiden av bukta inn mot Langevannsmyra. Palmer mygg #16. Vinden hadde roet seg litt, så jeg var ikke plaget av å drive for fort. Mye varmere nå. Det var værendring på gang. Fisken tok flittig. Tydelig at en varmfront akkurat hadde ankommet. Helt innerst inne i bukta der den store bjørka henger ut over vannet fra beverhytta så jeg en fin fisk dreiv og vaka. Lot båten drive helt inntil myra før jeg begynte å kaste på den. Fortsatt palmermygg #16. Den hadde liggi helt stille da den forsvant i et forsiktig vak. Strammet til og kjente herlig motstand. Men det tok noen sekunder før jeg skjønte at fisken var større enn vanlig, og da jeg så den for første gang begynte jeg faktisk å fable om kilosfisk. Akkurat da var jeg nok villig til å konvertere til hva som helst for å sikre den i håven, og jeg kjørte den så forsiktig jeg overhodet kunne i og med den bitte lilla flua som så ofte har en tendens til å slippe taket på fisken. Men jeg fikk den i håven, og jeg jublet stille. 42 cm. 700 gram. Litt tynn, men ikke mager. Hadde gytt i fjor høst. Skulle ikke gyte i år.

Mens jeg dreiv på og tørket flua og sjekket fortommen etter den store fisken observerte jeg en vakende pen fisk inne i myrdammen like innenfor der jeg var. Har fått stor ørret inni der før. Var derfor ikke egentlig overrasket, og begynte å fiske på den med det samme. Men den ville ikke ha palmermyggen. Det blei en rakkelhane. Rart at den ikke blei skremt av at jeg løfta flua av vannet og kasta på nytt mange ganger. Men den fortsatte å vake. På bleika der inne i myra. Rakkelhanen ville den ha. 37 cm. 500 gram. Jeg var i himmelen. En allerede fortært halvliter gjorde ikke rusen mer dempet. Bare en halvtime hadde gått siden jeg rodde ut fra land, og i båten lå to av de fineste fiskene jeg noengang har fått her oppe!

Samtidig kom Svein roende, og jeg fikk skrytt meg ned til mer normale sjelstilstander igjen. Osmund kom også roende.

Rensa fiskene. Begge hadde hver sin voksne flygende libelle i magen. hvordan de hadde fått tak i dem var meg en gåte. De sitter jo ikke akkurat på vannet. Fiskene må ha tatt dem mens de har flydd lavt over vannet, eller kanskje mens de har sitti på et sivstrå helt nede ved vannkanten. Har aldri sett slike i magen på ørret før. Men en gang så jeg ørret som hoppet etter en slik inne ved en myrkant, og den fisken landa faktisk på myra før den greide å sprette seg tilbake til vannet. 17 grader i vannet nå. Inne ved land på grunt vann. Mye maur og vårfluer i magen på fiskene. Det må ha vært maursverming tidligere på dagen mens jeg fortsatt lå i soveposen. Osmund sine fisker hadde også magene fulle av ferske flyvemaur.

Stilna veldig utpå ettermiddagen. Ved seks-tida tok jeg meg et bad sammen med bikkja. Plutselig hørte jeg masse surring fra buskene inne ved land. En hel masse stokkmaur med vinger dreiv og varmet opp til ett eller annet. Noen hang og dingla i løse lufta, og bromma ganske høyt mens de testa vingene sine. Tenkte at nå, nå skjer det. Og jeg kom meg lynkjapt inn i fiskeuniformen igjen etter badinga. Men det skjedde ingenting. Stokkmauren bestemte seg tydeligvis for å vente ytterligere. Spørs om ikke jeg var her en uke for tidlig med tanke på sverming av dem. Men de ligger altså tydeligvis og venter i opptil mange dager med klare vinger, før de begynner å sverme. Venter vel på optimale flyforhold, tenker jeg. Noe som tydeligvis vanligvis ikke inntrer før et stykke inn i juli måned, etter tidligere års erfaringer. Det ble tidlig bleike i dag.

Osmund, Svein og jeg hadde en fin St.Hans-aften med sommerbål til langt utpå natta. Det blei et par Whiskey for mye. Som Svein sa; når man ligger og vaker på kanten hele dagen med fiskepils i båten, skal det ikke så mye til.

Blei vekt av Svein klokka 10:00. Han hadde glemt fiskevesten i natt. Joda, det blei et par Whiskey for mye. Jeg var faen meg ikke edru enda. Men det gikk fort over, og jeg var på vannet igjen ved elleve-tida. Fint og varmt vær. Mild bris, som holdt på å snu til å bli sønnabris. Det blåste forsiktig skiftevis fra nord og sør. Vaka spredt. Pene fisker. Fikk endel, og kjørte på et par veldig fine, før jeg pakka teltet og dro hjem utpå ettermiddagen. Passelig lei av Langevann nå. De nærmeste ukene blir all oppmerksomheten min prioritert bort til Bøelva, Lifjell og andre muligheter rundt i området hjemme. Fy flaten, nå har jeg det bra!!!