Vindfjell 16-20 mai 2002

Torsdag 16

Hadde vært sjuk et par dager og kom seint. Blei med andre ord ikke noe fisking i dag. Svein var utpå og fiska når jeg kom ved halvti-tida, men var snart på Setra for det blei fort kaldt om kvelden.

Fredag 17

Kjempevær. Svein og jeg var klare til å dra utpå ved halvti-tida. Jeg dro opp til Krokvann og blei der hele dagen. Var på Krokvann 10:30. Da var det ganske mye vind, fra nordøst tror jeg. Ikke spesielt kaldt. Fiska mest i området rundt utløpet, og i kilen ut av vannet. En fin ørret som jeg hadde sett vaka et par ganger var bortpå tørrflua mi ved halvtolv-tida. Bom. Tok på nytt i neste kast på samme sted. Kraftig plask og skikkelig spenn og røsk i stanga. Borte. Først når det stilna av ved halvto-tida begynte det å klekke noen spredte marginata'er, og jeg fikk kasta på noen vak. Greide ikke å lure annet enn et par små 25-cm'ere. Den "tynne" klekkinga varte bare en snau times tid. Etterpå var det tilsynelatende ganske dødt, og jeg begynte å fiske meg rundt den vestlige delen av vannet. Da hadde det også begynt å blåse litt igjen, men mer fra vest nå. Det morsomme var at selv om jeg ikke så at det vaka noe utover vannet så var det vak helt inne ved land nesten uansett hvilken odde jeg gikk ned til på min vei rundt vannet. Hadde flere fine fisker som tok palmermyggen min (tror de tok fjærmygg), men fikk ingen til å sitte. Det blei for krokete å gå rundt hele vannet, så jeg gav opp når jeg var omtrent halvveis, og gikk og fisket meg tilbake igjen. Tilbake til Setra klokka halv åtte, omtrent. Da var jeg sulten og sliten, og var bare utpå Svartvann akkurat når det bleika i skumringa. En snau halvtime. Bare noen få fjærmyggvak. Fikk ingen. Det blei bikjekalt tidlig i kveld. Svein hadde også hatt en ganske dårlig dag, fangstmessig. Ingen klekkinger av betydning, visstnok. Både Svein og jeg hadde sett et par-tre flygemaur på vannet i løpet av dagen. På Krokvann så jeg forresten både fiskeørn og storlom i dag.

Lørdag 18

Opp og klar til ny økt ved samme tid som i går. Det var kuldegrader i natt, for det var rim i graset nedenfor uthuset. Jeg dro opp til Krokvann i dag også. Tenkte på den fine ørreten som tok tørrflua mi der i går. I dag var været enda finere og mer skyfritt, og i perioder nesten vindstille. Men vinden som var var temmelig kjølig. Bare rundt 12-13 grader i skyggen. Vinden kom fra litt variable retninger. Veldig lite vak i hele dag. Ingen klekkinger. Tror ikke jeg så noen døgnfluer i det hele tatt. Bare noen veldig få flygemaur på vannet i løpet av ettermiddagstimene. En spurvehauk suste forbi meg når jeg satt og spiste lunsj, bare en snau meter fra hodet mitt. Tøfft! Det dårlige fisket gjorde meg rastløs nok til å ta turen rundt alle vanna i området der oppe. Kringlevann var kjempefint. Faktisk helt utrolig fint. Dere må se å komme dere mer opp dit dere også! Ingen vits at jeg har alle disse drømmevanna helt alene hver gang.

Så endel vak av grov ørret der, men greide ikke å lure noen. Når jeg satt og slappa av ved Kringlevann etter middagen kom det en fyr ut av skauen på den andre siden av vannet med to flotte nesten helt hvite engelsksettere diltende pent bak seg, mens han selv gikk utpå steinene og kasta med flue. Et flott syn som inspirerte meg til å begynne å la David gå bak meg på stiene gjennom skauen. Det var noe estetisk, historisk, klassisk og høyverdig over måten han gikk og fisket sammen med bikkjene sine, som virkelig tiltok meg.

Hadde forresten såvidt prata med ham tidligere på dagen, da han ankom Krokvann mens jeg stod der og fiska. Marivann var mye myr og litt vanskelig å komme til fiskeplasser. Krokvannskilen var også mye myr, men et par-tre plasser var fine å kaste fra. Fikk noen småørreter her. I bekken mellom Krokvannskilen og Øyervann er det mange "myrhøl", og det vaka fine ørreter i noen av dem. Greide å få opp en kjempefeit ørret på omtrent 28 cm i et av disse myrhøla. Kjempegøy. Øyervann var fint. Fiska der i solnedgangen, og så flere skikkelig flotte ørret-sporder som vinka til meg under en kort vakperiode akkurat når sola gikk ned. Bittsmå fjærmygger. I skumringa gikk jeg langs det siste vannet (husker ikke hva det heter i farta) tilbake til parkeringsplassen. Her er det bare myr rundt hele vannet og vanskelig å komme til uten vadestøvler. Fiska ikke, men så noen fine ørretvak helt intil myrkantene. Tilbake til Setra ved elleve-tida, tror jeg. Der var det fullt av gode venner. :-) Til og med Johnny hadde finni veien opp til Vindfjell, og det var visst mange år siden sist.

Søndag 19

Gikk ned til "Langevannsdammen" i dag. Var på plass og begynte fisket omtrent halv elleve. Allerede mens jeg gikk utpå myra observerte jeg vakende fisk inne i "myrhølet". Minst en av fiskene som dreiv på der inne så ut til å være ganske fin. Fjærmyggvak. Jeg lot den drive på en stund mens jeg kasta på vakende fisk utenfor myra i selve Langevann. Tørrfluebris fra nordøst. Stille i korte perioder. Fint og varmt vær, men litt kjølig vind. Vaka bra på fjærmygg utenfor myra. Fikk flere småfisker. Greide å lure den "store" inne i myrhølet også. Palmermyggen lå stille og fikk ligge urørt i sikkert tre-fire minutter før ørreten tok med et delig sug. 32 cm. Tykk og fin. Litt rød i kjøttet. Fikk en til "inni der", men ikke så "stor".

Imens hadde Johnny kommet og satt seg til med marken fra land bortenfor den store hengebjærka utenfor den gamle beverhytta. Tok turen bort til ham og vi satt og prata ganske lenge før det plutselig begynte å sprute opp en god del marginata'er ved halvto-tida. Snart var det hektisk vaking og vi kom i gang med fiskinga igjen. Fikk to fine ørreter på 31-32 cm mens klekkinga varte, en drøy halvtimes tid. Begge var feite og fine. Den ene ørreter tok tørrflua mens jeg stod og prata med Anka på mobilen. Hun måtte pent vente mens jeg kjørte og håva fisken. Hehe.

Jeg gikk tilbake for å møte henne da det slutta å klekke og vake. Surra litt med henne og spiste middag o.l. før Johnny og jeg gikk en kveldstur opp til Krokvann. Var vel på plass der ved halvåtte tida. Fikk en fin en på paradun på et av de første kasta. Ca 32 cm. Da var det fortsatt litt forsiktig tørrfluebris på vannet, men så kom bleika. Og et mildt og stille regnvær, nesten yr. Bare noen ganske få vak resten av kvelden. Fikk bare et par småtasser. Gikk tilbake ved halvelleve-tida. Da begynte det å bli mørkt. Det blei ørret-kalas på Setra i natt, sammen med Tore
og Johnny.

Mandag 20

Våkna til gråvær og noe som ligna på tåke. Dro rett tilbake til Bø uten å fiske. Klarte ikke å la være å kjøre oppon Tveittjønna på veien. Fiska der et par timer fra klokka tolv. Ingen klekkinger. Bleike. Grått men oppholds. Bare spredte fjærmyggvak. Fikk bare en liten ørret i en av myrdammene der. Hørte musvåken der igjen. Det virker som den hekker i nærheten...