Spekelag på Vindfjell 31.5 - 2.6 2002

Fredag 31.5

Litt pessimist med tanke på været på fredag, for det var skikkelig grått og trist. Nå har det regna i strekk i over en uke, nesten. På grunn av ”kulda” (og litt øl) blei Anka, Johnny, Tore og jeg sittende på Setra hele fredags kvelden. Ikke noe fisking.

Lørdag 1.6

På lørdag var det opp klokka åtte for å rense trytegarn (for ”grønn messe” i Sandefjord) i strålende skyfritt vær. Ferdig med garna dro Johnny, Jon Are, Anka, bikkjene og jeg til Krokvann. Mye vann i bekker og vann gjorde at feltstøvlene virkelig fikk vist vanntettheten. Hadde smørt dem godt med både kiwi og fett. Var ved fiskeplassene rundt klokka halv elleve. Kjempeforhold. Lett tørrfluebris med nesten bleike innimellom. Men det var nesten ikke noe vaking. Ingen klekkinger av betydning.

I løpet av dagen så vi bare noen veldig få L. vespertina’er. Anka og jeg gikk ned til utløpskanalen. Så en flott fisk som vaka helt nedi utløpsdammen. Anka sneik seg innpå bak noen småbjørker, mens jeg sto lenger unna og så det hele i fugleperspektiv. Et nytt vak. Flott fisk. Pulsen steig. Et ideelt kast og tørrflua landa pent og stille midt i vakområdet. Anka venta og venta, og der! Fast fisk. Jeg trodde lenge at fisken var mye større, men 34 cm er ikke dårlig uansett! Dette var bedre underholdning enn ”Bård & Lars på fisketur” på TV. Nå var klokka omtrent halv tolv. Mens Anka kjørte fisken så jeg et par vak lenger ned i dammen. Sneik med ned dit etterpå, og fikk en fin en på 36 cm på palmermygg #14. Perfekt. Anka gikk i forveien opp og tilbake til Krokvann. Da jeg kom etter tenke jeg at jeg skulle prøve å ta en av de store ørretene som vi tidligere hadde sett vake på den vestre odden utenfor utløpskanalen. Jeg krongla meg gjennom grantrærne og hadde store forventninger når jeg endelig kom til kasteplassen. Men, der satt Anka! Hun hadde lagt merke til vaka der hun også, og var ivrig nok til å komme seg i posisjon. Det blei mye latter av dette. Jeg blei ”henvist” til et annet sted. Og gjett da! Langs landet her er det jo søren meg flere skikkelige fine plasser! I hvert fall for kasting langs land. Brådypt helt inn til land, og trær og busker henger tett ut over vannet. Og nå (klokka halv ett) vaka det til og med tett. Og hvilke fisker! Det gikk i flyvemaur. Satte meg til rette på en flat stein nede ved vannkanten, og kasta på flere skikkelig gromme vak helt inne ved og langs land. Jeg bytta ikke flue, så det gikk i palmermygg #14 fortsatt. Tok et litt lengre kast skrått østover og et stykke ut fra land og ut i tørrfluebrisen. Der slo det på en skikkelig fin en. Kjørte den på snella, og den hadde flere fine utras på flere meter. Morro. En kjempefeit kubbe av en hannfisk på 37 cm. Jippi! Og bakerst i magen dens lå det en halvfordøyd mus! Sammen med et berg av helt ferske flyvemaur. Bak maurene lå det en mengde svevemygg, og mange av dem levde fortsatt. Denne fisken hadde tydeligvis ikke noe problem med å spise seg mett gitt. Den andre fisken min og Anka sin hadde tilsvarende mageinnhold, bortsett fra musa. Det blei stekt ørret til middag på Krokvann klokka tre. Nå var det dødt, bare enkelte spredte vak. Fortsatt flyvemaur, tror jeg. Gikk tilbake og var ved bilen klokka seks. Feltstøvlene var nesten helt tørre.

Resten av kvelden gikk med til spekelaget og mye morro. Nakenbading i natt. 13,5 grader i vannet. Ole Petter, Osmund, Heiko, Føbe, Anka, David og jeg rodde ut til badeøya og la oss til å sove der ved sjutida på morran. Heiko uten sovepose. På veien ned og midt uti ”Gryta” ramla Føbe ut av båten. Gikk heldigvis bra. Litt av et døgn.

Søndag 2.6

Våkna med tørr munn klokka halv toll. Litt susne i huet lagde og spiste vi frokost. Tore, Anne Lill, Rachel og Oliver kom på ”besøk”. Til bikkjenes store glede. Johnny hadde fiska siden ni på morran, men det hadde ikke skjedd noe særlig. Anka og jeg rodde opp til lesiden av Langevannsøya rett nord for ”Orremyra” og la oss til for å slappe av og fiske litt i det fine været. Vaka endel fine fisker. Flyemaur tror jeg. Hadde noen slag, men det gikk en stund før det endelig var en som satt. Da lå Anka og sov. Tenkte at vi ikke trengte flere ørreter nå, så jeg ville sette den ut igjen. En feit og fin 30 cm’ers fisk. Tok på ”Red Tag” tørrflue med orange tip. Mens jeg tok etter ørreten med venstre hånda og holdt fluestanga med spenn i høyre slapp fisken flutselig og jeg fikk #14-kroken inn under huden mellom tommel og pekefinger på venstre hånda. Helvete. Typisk meg. Det blei noen smertefulle minutter, men det gikk heldigvis bra det også. Med litt hjelp fra Anka. Tok tidlig ”kvelden”. Vi spiste bokselappskaus på Setra, sammen med Tore og Anne Lill. Dro hjem ved sekstida. En fantastisk helg med store opplevelser, flott vær, god mat, fine fisker og mange gode venner.