Sætertjernet 24 april 2004

Hege og jeg kom oss litt seint avgårde, for jeg bare "måtte" programmere litt på  Larsen Commander før vi dro. Dette er sesongåpningen for tørrfluefiske 2004. Våren har vært ganske tidlig. Bjørka har allerede spretti, og hvitveisen blomstrer i Rælingen. Flere dager med varmt nesten sommervær i det siste, og det har vært temmelig mildt til og med om nettene. De første rapporter om isfrie vann i Østmarka kom på fluefiske.net allerede for flere dager siden, og det er relativt tidlig. Har gledet meg veldig til dette nå. Endelig skulle årets første palmermygg få ligge på vannet, for meg. Været i dag var strålende, og det var varmt, så når klokka blei ett var det bare å komme seg avgårde. Bilturen gikk til Myrdammen i Rælingen. Derfra var det endel trasking gjennom ukjent terreng mot Sætertjernet og andre småvann i området. Vi hadde med "full pakke", det vil si kokekaffe på pose, middag (egg og flesk), stormkjøkken og masse sjokolade og tok det som en tur både for å gå og for å fiske. David var selvfølgelig også ivrig.

Stiene gikk på kryss og tvers, men vi bestemte oss snart for å hoppe av alle tydelige tråkk og finne veien sjøl.  Det vil si; elgtråkka var mer fristende. Det blir liksom så mye mer tur med én gang da. Det tok litt tid, og en deilig tur med rast oppom en topp på 293 meter over havet, før vi "fant" Sætertjærnet, men omsider kom vi til dit. Der lå det ei hytte som ikke var merka på kartet, så vi blei litt forvirra. Fiska en halvtimes tid på bleika i det lille runde myrvannet like nord for Sætertjærnet fra klokka 17:00. Da var det skikkelig sommervarmt i sola, og det klekte faktisk endel fjærmygg. Ikke mange, men de var store. Trudde det nesten ikke sjøl med det samme, men det var noen får eggleggende vårfluer på vannet der også! Det er første gang jeg har opplevd så tidlig på året. Fikk også se hvordan disse vårfluene ploga litt på vannet før de dykka ned gjennom vannfilmen for å legge egg! Kan dette være noe av grunnen til at vårfluer heter det de gjør i Norge, tro? Men det var bare noen ytterst få vak, og det så ut som småfisk. Det blei derfor mest blindkasting, og palmermyggen fikk ligge legge om gangen. Ikke noen slag.

Middag på stormkjøkken fra klokka 18:00, etter en halvtimes sløving i sola. Nå skyet det over, og lufta blei lummer. Tok noen kast etter maten også, og da vaka det litt mer hyppig. Et par kast fikk flua ligge i vakringer, men den fikk ligge i fred. Jaja, det er jo årspremiere, så noen fast fisk kan man jo tradisjonen tro ikke regne med. Nå blei klokka halv åtte, og det var på tide å trekke hjem. Det blei på stia nå, og da gikk det mye kjappere. Nede ved bilen klokka 20:00. Nå er vi endelig i gang!