Gnatfelandet 25. juli 2003

Etter å ha fått litt inspirasjon av positive nattlige sjøørretrapporter på "www.fluefiske.net" i det siste fant jeg ut at det var på tide å prøve sommerørreten på Gnatfelandet. Nå har været vært ganske skiftende den siste uka, og temperaturen har vært litt lavere enn den veldige varmen som var et par ukers tid før siste uka. Dessuten var det passelig sønnavind, så det var ikke noe å lure på.

Var ute på odden med ferdig montert stang omtrent klokka 23:00. Da var det temmelig tussmørkt, og det var ganske grå himmel etter at det har vært fint sommervær tidligere i dag. Satte på en ganske stor muddleraktig sak, med en feit kropp og pustende marabou zonker. Tok endel kast i "bakevja" uten å merke noe. Bølgene var såpass store at jeg ville hatt problemer med å få inn eventuell fisk, så jeg gikk til kanalen ganske snart.

På vei til kanalen ved 23:30-tida hadde det rukket å bli mørkt. Og i buskene langs grusveien fikk jeg se en St. Hansorm som lyste skikkelig i knallgrønn farge. Jeg tok den opp og så nærmere på den med lommelykt. Utrolig åssen bakkroppen rett og slett lyser som en grønn lykt.

David var med, og måtte pent ligge på fjellet mens jeg fisket. På første kastet ved kanalen tok det på en fisk. Ikke så stor, men den hoppa og spruta veldig. Fikk den nesten inn, men da jeg skulle ta den opp datt den av. En liten ørret på rundt 300 gram. Nå var klokka 23:45 og det var nærmest bekmørkt. Noen få kast seinere var det fast fisk igjen. Denne gangen inne i selve kanalen. En småtorsk. Etterpå gikk jeg snart ut til sydenden av kanalen og kasta i medvind innover. Hadde ikke tatt mange kasta da det slo på en skikkelig fin en, omtrent akkurat ved midnatt. Den var tung og plaska og rulla mye, men ville liksom ikke trekke snøre noe særlig ut av snella. Skjønte likevel etterhvert at det var en ganske fin ørret, for den ville ikke inn, men lå bare og dunka. Var en stund litt usikker på hvor jeg skulle lande den, for det er bratt ned til vannet her. Men heldigvis lå den en sånn båt-/badestige ned til vannet midt inne i kanalen, og jeg kunne bruke den. Ørreten blei etterhvert tammere, og jeg kunne lure den inn i håven uten dramatikk. Yes!! Kjempeflott sommerørret på 52 cm og akkurat 1,5 kilo! Årspers.

Tok noen kast etterpå også, og holdt det gående i området til klokka var snart ett på natta, uten å merke noe mer. Når jeg satte meg i bilen klokka 01:05 viste gradestokken 18,5 grader. Også vinden var varm. Det var ganske kraftig innadgående strøm gjennom kanalen, sikkert drevet av pålandsbrisen. Lavvann klokka 22:30 og høyvann omtrent klokka 05:30, i følge Steilene værstasjon.