Femundsmarka 30 juni - 5 juli 2003

Sammendrag

Aleine med bikkja. Variabelt vær. Gradvis varmere. Bra med fisk. Blant annet to tørrflueharrer ikke langt under kiloen i Buddhåen, halvkilosørret på grunt vann i Rogshåen, kilosørret i "hemmelig" vann og storabborer i Øvre Storfisktjern. Fisket mest i de indre områdene, også innenfor svensk side. Tretåspett, vandrefalk, rødstjert. Besøkte Lille Vonsjøen for første gang. Lange dagsmarsjer uten kneproblemer.

Mandag 30.6

Hadde ikke nok kontanter til å kjøpe fiskekort. Heldigvis var oppsynsmannen, Torfinn Fjellsnes, tilfeldigvis på båten og jeg fikk snakka med ham. Blei enige om at jeg kunne fiske på "kreditt", bare jeg kjøpte kort når jeg kom tilbake. Liker denne oppsynsmannen mer og mer. En bra mann.

Haugen 14:15 - Rødvolltjønna 15:15. Stod med fluestanga ferdig montert i handa kl. 15:40. Små vårfluer. Endel vak. Bakevje med stor ørret som ikke vill ta. Ferdig med mat (nudler og halvgammalt skivebrød fra Rimibutikken i Elverum - at jeg aldri kan lære å kjøpe skikkelig brød fra bakeren, FØR jeg reiser) kl. 18:00. Dødstrøtt. Sovna kl. 19:00 og sov som en stein til kl. 08:30 neste dag.

Tirsdag 1.7

Opp 08:30. Det vaka i "bakevja" mens jeg spiste frokost og drakk mine edle morrakaffedråper. Grått vær, men med blå sprekker. Fiska i Røveltjønna til kl. 13:00, uten en eneste fisk. Vårfluer. Spredte vak. Noen store. To fine slag. Lett østlig bris.

Pakka teltet og gikk 13:30. Lom i skogtjern. En hel flokk. Storspover på nært hold. Heilo. Sterkere vind ved Roasten. Prata med folka som bodde i Roastbua. De hadde fått en 1,5 kg's på dorg tidligere på dagen. Ingen telt eller folk ved Grislehåen. Buddhåen kl 16:00. Fiska ved teltplassen. Noen få vak. Ingen slag.

Innosen. Traff en mann og sønn på seks-syv år der, som var på kanotur oppover vassdraget. De imponerte meg virkelig. Tøfft av en far å ta med guttungen på en sånn tur. Også så mye bæring!? Han fortalte at kona hadde mista stor ørret som røyk snøret på sluk her i fjor. Akkurat som Hege gjorde her i forrige uke. Siden de holdt på å lage middag nå blei vi enige om at jeg skulle ta osen med flua først, så skulle de gå over med sluken etterpå. En bra deal syns jeg. Satte på Heiko's plogemus (kjempediger Streaking Caddis) og kasta oppstrøms. Harr på 850 gram. Overraskende sprek. Det skinte knallblått i rygg- og brystfinner når solstrålene traff den i vannet. En utrolig vakker harr.

Etterpå tok en ørret på drøyt 30 cm den samme flua. Tok som en torpedo mens flua sannsynligvis stripa som bare det gjennom den kraftige strømmen oppe i innosen. Sprek som julig. Mannen kom løpende med sin Nikon speilrefleks. Han trudde den var større, akkurat som meg.

Overskyet oppholds i hele dag. Fin gåtemperatur. Telt med orange redningsvester til "pynt" ved Lille Buddhåen. Rogshåen ved 19-tida. Telt der også. Et signalblått et. Sikkert svensker. Fikk opp mitt eget telt. Regn mens jeg laga mat. Oppholds og dramatisk himmel etterpå, til kaffen. Råflaks igjen. Fra sin vaktposisjon i forteltet lå David og boffa på noen ender som lå og vaka utenfor teltet, mens jeg satt og spiste.

David åt tørrfor + halve harren og alt skinn og bein. Samla litt tørr tyrived som jeg la i forteltet i tilfelle regn. For det var truende skyer på gang. Men flott.

Etterpå sov David i teltet, mens jeg fiska. Det var nemlig såpass mye knott og mygg at jeg syns han kunne ligge "inne" for å få slappa skikkelig av etter den lange marsjen. Fikk en ørret på nesten 35 cm på stripende hacklevårflue kl 22:00. Den tok på helt grunt vann og stod nærmest på halen de første fem sekundene, utenfor steinene ved langgrunna ut fra odden nesten øverst i Rogshåen. Den hadde noen hvite bittesmå parasitter som satt i syster rundt innvollene og inntil det røde kjøttet.

I teltet kl. 23:15, etter et rolig og deilig nattstell. Ikke slitt/stier langs vannet her. Føler meg i villmarka nå, men telta bortenfor "irriterer" meg i grunnen litt. Kanofolk. Juks. Fortsatt oppholds, i skrivende stund, kl. 23:30. Hører suset fra innosen til Rogshåen. Blir nok en tur opp dit i morra.

Onsdag 2.7

Opp 10:45. Regn. Frokost i teltet. Oppholds kl. 12:00. Fisket her og der opp til Rogen. 14:00. På steinene satt det enkelte store døgnfluer. Tror det er en eller annen Siphlonurus-art.

På vei ned fra Rogen fikk jeg tilfeldigvis se en liten gulerlekylling som satt og trykte på bakken. Så blei det mer regn. Silregn. Javnt grått. Ventewhiskey i teltet et par timer. Etterpå blei det oppholds, og jeg kom meg ut for å fiske. Folka i det blå teltet bortenfor hadde flyteringer, og de dreiv å padla ute i svakstrømmen nedenfor innosen til Rogshåen. Jo, det var svensker. Det slår ikke feil. Du ser det bare på fargen på teltet!

Ikke noe vak. Nesten bleike fra kl. 18:00 og utover. Regn. Det blei en teltdag. Mye kikking på kartet. Hører og ser stadig ravn på Rogsvola. Fant kongeørnfjær i steinura. La meg kl. 21:00, men stod opp igjen da det blei oppholds kl. 21:20. Det blei en fin kveld. Bleike. Enkelte sippvak. Ingen slag. Prøvde sluk også. Bålkveld. Tørr ved. Resten av whiskey'en. David ville stå inntil ved bålvarmen, så det var nok ganske kaldt. La meg kl. 01:00. Kjølig som nevnt, men sannsynligvis litt varmere enn i går. For det var vesentlig mer mygg og knott. Knotten er skikkelig plagsom. Peanøtter og David. Storlomskrik fra Rogen når jeg la meg. Gleder meg til Lille Vonsjøen i morgen.

Torsdag 3.7

Opp kl. 08:30. Regna litt i natt. Fortsatt byger med duskregn. Teltet nesten tørt. Gikk kl. 10:00. Rogen. 2 ørret. 34 og 32 cm på 7 gram spesial rød/sølv.

Rovfuglpar. Tror det må ha vært vandrefalk.

Et utrolig flott og værslitt terreng ned mot det "hemmelige" vannet. Mengder med lynbeskutte og vindraste gammelfurukropper.

Vaka litt. Mista en kilosfisk kl. 13:30. Så halen over vannet når den slo seg av, og jeg syns det så ut som en røyehale. Like etterpå slo det på en flott fisk igjen. Kilosørret på 44 cm og kjempefeit.  Siden middagen allerede var sikra slapp jeg den forsiktig ut igjen. Så på mens den seig ned inntil en stor stein og kom seg til hektene. Noen hundre meter og et par håer etterpå slo det på enda en kilosfisk, kanskje større. Den slo seg løs med et kraftig overflateplask. Enda et slag. Dypt og klart vann her. Ikke en sti rundt vannet. Så bare to bålplasser, og de var steingamle.

Opp mot Lille Vonsjøen. Reingjerde. Noen hadde klippet et skikkelig hull for å komme gjennom, og det passa meg veldig bra. Haha. Jeg hater reinsamer hver gang jeg ser eller tenker på det jævla reingjerdet her inne. Helvetes faans drittkultur! Sørsamer my ass. Matpause og støveltørk i sola ved Lille Vonsjøen. Varmt. Solbrent i ansiktet. David sov. Stekte ørretene fra Rogen, og trakk kaffe. Utpå vannet var det to stykker i en robåt, noe som overraska meg litt.

Gikk videre omtrent kl. 16:00, og da oppdaga jeg snart at det er en gammel bu her inne. Den står ikke på kartet, og Alf fortalte aldri om den. Snakka med folka som bodde på bua. Det var de som hadde vært ute og rodd. Han fortalte at i Lille Vonsjøen var det bare røye, abbor og lake. Ikke noe ørret. Stia som går opp fra gamma til Alf går nettopp hit. Hm.

Gikk utenfor stia ned til furua og gamma. Utrolig flott, som vanlig. Det skyet til mens jeg gikk gjennom den flotte urskogen, og fikk mange flotte scener med heftig lysshow. Dessuten så jeg rødstjert. Flere stykker. De hadde varselrop ganske likt en rødstrupe, men med en spak avsluttende plystrelyd.

Det kom en ganske kraftig regnskur når vi nærma oss gamma. Rakk inn uten å bli nevneverdig våte. Flaks enda en gang. Har hatt værgudene på min side nesten litt skremmende ofte i det siste. Det slutter å regne akkurat når jeg skal ut og fiske. Teltet rekker akkurat å tørke før jeg skal pakke det ned. Det begynner å regne akkurat når jeg har satt det opp, osv. Er det mulig? Det var i hvert fall veldig deilig å sette seg i den svale gamma for å kjøle oss og slappe av. Ganske sliten nå. Har gått langt og lenge med tung sekk i ulendt terreng. David også. Han sovna med én gang og sover nå, i skrivende stund kl. 19:05.

Prøvde myra. En stor ørret dreiv å vaka rolig på grunna langt ute ved steinen. Må ha sett flua mi, men tok ikke. Mens jeg stod der og fiska kom det to fyrer. De var veldig målbevisste, og fresa rett bort til storodden etter bare en kjapp vannstopp ved gamma. Storlom, tretåspett, gulerler og steinsmetter. Her er det liv. Ved odden til Alf tok jeg to-tre fine halvkilos abborer. Slapp dem ut igjen. Hvor har det blitt av ørreten her? Det vaker jo nesten ikke i det hele tatt heller. Selv om det er bra med fluer på vannet.

På vei ned mot Buddhåen møtte jeg denne kanofyren igjen. Han og sønnen var på vei nedover igjen nå, etter å ha vært helt oppe ved Revsjøen. Ved innosen til Buddhåen stod det folk i fleng, så jeg gikk videre rett til odden ved teltplassen. Der vaka det storharr jevnlig. Helt inne ved land. Gav den mange sjanser, men måtte gi opp. Har virkelig begynt å innbille meg at harr generelt faktisk er vanskeligere enn ørret.

Seinere på kvelden, kl. 22:45, begynte den å vake igjen. Bleike. Red tag #12. Tok rolig idét flua begynte å stripe forsiktig pga. vannstrømmen. Fast fisk! Dunk, dunk. Jo, sikkert en storharr. Datt av, så det blei Real Pasta Bolognese til mat i teltet kl. 22:55. Egentlig bare deilig å slippe å spise fisk. Er litt lei av fisk nå.

David er sliten. Jeg kjenner meg merkelig nok ikke særlig sliten, bare litt sår under føttene. Fiska meg en runde til innosen, mens David lå oss sov inne i teltet. Langs landet ved steinen og rota var det et par-tre skikkelig store harrer som dreiv å vaka rolig på bleika. Hode-hale-vak. Greide ikke å få noen av dem til å ta, men hadde en halvtimes spennende drømmefiske på særlig én av dem. Etterhvert slutta det helt å vake. Ikke noe liv ved innosen heller. På tilbaketuren så jeg at storharren ved steinen var igang med å vake igjen. På samme måten. Tok ikke nå heller. Slutta å vake etter bare et par forsiktige kast. Jo, jeg syns harren virker vanskeligere en ørret.

Kanofyren med guttungen hadde lagt seg til på den nederste øya, og de hadde fortsatt bål nå når jeg kom tilbake til teltet mitt. La meg kl. 00:30. En fin kveld, men mye knott. Varmt.

Fredag 4.7

Våkna til et helvetes varmt telt kl. 08:30. Skikkelig ubehagelig å våkne sånn. Men sokkene var i hvert fall tørre nå. Og ute var det fullstendig bleike og først helt skyfritt. Dessuten var det noen store fisker som vaka innimellom, blant annet innafor kastehold ved sundet. Utrolig flott og deilig.

Begynte å fiske før frokost for én gangs skyld, i bar overkropp. Ikke lett å la være når det vaker stor fisk innafor kastehold. Skikkelig varmt nå, og mange flekkefluer. Tenkte litt på at i denne varmen ville det bli tungt å bære til Røveltjønna etterpå. Satt en stund og så på en harr som plukka fluer som kom drivende fra sundet. Fisken plukka rubbel og bit. Døgnfluer, maur, vårfluer. Alt gikk ned i rolige slurpevak. Nå hadde jeg virkelig sjansen. Det hjalp ikke. Den ville ikke ta flua mi. Begynte istedet å vake lenger ut.

Pause. Etter en stund kom den nærmere igjen. Nå klekte det ganske bra med døgnfluer (L. marginata lignende) . Jeg sneik meg tilbake til kasteposisjon, fortsatt i bar overkropp og bleike på vannet. Men det hadde begynt å skye litt til nå. Første kastet ble ødelagt av at furua bak meg tok flua mi. Det var da som bare! Brun paradun #12. Harren fortsatte med deilige vak mens jeg satte på en ny maken flue. Fikk til et bra kast og harren tok! Kom som en torpedo i sakte film, og jeg greide å vente med tilslaget. Endelig satt den. Ganske tung, men slapp. Harr på 900 gram. Deilig å endelig ha klart den, men det er synd at harren er så kjedelig slapp på kroken. Den er jo en sånn fin tørrfluefisk på alle andre måter. Så forresten ut som den hadde vært på krok før, for den hadde en litt forvrengt munnvik.

Så var det frokost og kaffe. Imens skyet det mer og mer til, og kullsvarte  tordenskyer rullet inn fra svensk side. Fikk fart på meg og pakka teltet i en fei mens kaffen fortsatt sto og trakk. Også måtte jeg på do. Heldigvis var kaffen fortsatt varm når alt var klappet og klart. Nøt den forsinkede frokostkaffen, mens jeg enda en gang kunne konstatere at værgudene spilte på mitt lag. Teltet var ikke vått nå heller. Og været blei kjøligere og luftigere akkurat til jeg skulle begynne å gå langt. Det blåste opp fra nordvest, og det slutta helt å vake.  Det hadde vært vanskeligere å gå herfra hvis det fortsatt hadde vaka og været var perfekt for døgnflueklekkinger.

Begynte å gå omtrent kl. 14:00. Torden og regnbyger på vei ned mot og langs Roasten, men jeg gikk klar av regnet praktisk talt hele tiden. Tror snart jeg vil begynne å tilbe en eller annen værgud. Møtte et par ungdommer som var på vei innover. De lå i telt midt på stia ved en av hølene i selve Røa nedenfor, og skulle prøve Buddhåen. Når jeg gikk forbi teltet deres etterpå fikk jeg en litt dårlig følelse for at jeg ikke hadde gitt dem et par konkrete tips om gode fiskeplasser. Tydelig at de trengte det, ut fra hvor de hadde satt opp teltet og hva de fortalte. Men det er jo sånn det er. Man skal jobbe en smule for å bli litt kjent.

Tok en kjapp sjokoladerast ved bekken ved Roastbua. To hele melkesjokolader gikk ned på høykant, bortsett fra småbitene som gikk til David.

Oppe ved Skogtjern ved fem-seks tida var det fint vær. Tok masse bilder i et råflott lys som varte i hele kveld. Svarte skyer, særlig sørover, mens det stort sett var blått og solskinn fra Røvollen og vestover mot der hvor sola sank. Fantastisk. Ganske sterk nordvest. Det blåste såpass at det gikk hvitt utpå, og det var nesten litt moro å sette opp teltet. Jeg fant en teltplass på vindsiden, litt for gøy skyld. Ikke kaldt nå, men når sola gikk ned kl. 22:45 blei det temmelig kjølig.

Mista en 400 grams ørret på stor tørrflue ca. kl. 20:00. hadde flere "dunk" på sluken på seinkvelden i solnedgang. David var ivrig på sluken, som vanlig. Mens jeg gikk og fiska så jeg forresten ved et par anledninger en temmelig spesiell fugl som kom flygende med hissige terner på slep. Tenkte først at det måtte være fiskeørn, men når den passerte over hodet på meg blei jeg usikker. Sannsynligvis var det nok en storjo, men dette må jeg sjekke nærmere.

David var sulten i kveld, til tross for at han spiste opp hele den store harren i formiddag aleine. To fulle dagsrasjoner med tørrfor gikk ned uten å mukke. Etterpå var han litt rar. Ville bare ligge. Sikkert litt stinn.

Lørdag 5.7

Stod opp 07:00 til et strålende morgenvær. Litt mindre vind enn i går kveld, men fortsatt fra nordvest. Prøvde noen kast, men tok det ikke så veldig seriøst i og med den ganske harde vinden. Tanken om å gjenta suksessen fra forrige uke slo ikke til. Spiste en avsluttende frokost, pakka teltet og gikk nedover ved halv ni-tida. Gikk i passe tempo, og brukte en snau time ned. Fæmund II var nesten en halv time forsinket, så det blei litt tid til noen slukkast i Femundsjøen. Merka ingenting. Når båten kom snakka jeg såvidt med hun som bor på Haugen. Åse Bjorne Waldal. Det virka ikke som noen umulighet å få leid bua inne ved Lille Vonsjøen, hvis jeg skulle komme til å ønske det. Vi får se.