Femundsmarka 22-26 juni 2003

Søndag 22

Kjørte fra Hege i Rælingen klokka 08:20. Holdt på å kjøre på en elg mellom Elverum og Trysil. Litt stresskjøring siste timen, for klokka nærma seg farlig 13:15 når Fæmund II skulle gå fra Jonasvolden. Det gikk heldigvis fint. Framme på Jonasvolden kl. 12:45, og Fæmund II var et kvarter forsinka.

Begynte å gå fra Haugen kl. 14:20. Først i månelandskapet over Røvollen mot Oasen.

På Oasen kl. 17:30 fant Hege seg en skikkelig robust "hengekøye". Sammen med det friske kildevannet og litt Freia melkesjokolade gav det oss snart krefter til å gå på andre etappen.

Mot slutten av marsjen begynte vi å bli slitne begge to, i forbindelse med de kronglete og kuperte partiene ned fra Krokethåen til Buddhåen. Hege plumpa dessverre i myra og blei våt og lettere irritabel, men det skulle bare mangle etter en så lang og strabasiøs jomfrutur. Mens jeg holdt på å ta bildet til venstre nedenfor fikk jeg klar beskjed om å la "bilde være bilde og se og komme oss videre". Myggen var plagsom.

Når vi kom fram til paradiset kl. 22:30 gikk Hege stille og satte seg ved vannkanten og bare så utover. Ingen kommentarer på noen minutter. Så snudde hun seg til meg og smilte og sa at "det var jo veldig fint her da". Puh, jeg kunne puste lettet ut.

Det var et par-tre flotte vak utenfor sundet. Store fisker. Sikkert harr. Ikke noe fisking i dag, bortsett fra et par-tre kast med tørrflua på de nevnte vaka. Ingen respons.

Mandag 23, St. Hans aften

Kikka ut allerede klokka sju, og da var det skyfritt. Lovende. Opp ved 09:30-tida. Fint og varmt. Delvis overskyet. Sønnabris. Først bytta vi snøre på haspelsnella til Hege. Fra 0,20 til 0,15 mm Maxima Camelon, sånn at hun enklere kunne kaste lenger med de små og lette slukene sine. Deretter tok vi en rolig frokost. Flesk og egg. Mens vi spiste blei det blei mer og mer overskyet og kjøligere.

Før vi begynte fisket etter frokosten demonstrerte jeg kjøring av storfisk for Hege. Jeg var fisken, og ho kjørte meg. Må jo ha litt praksis før vi setter i gang. Begynte fisket ved innosen til Buddhåen omtrent klokka 12:00. Forskjellige døgnfluearter klekte, men bare i forbindelse med innosen. Blant annet Heptagenia sulphurea, til høyre under.

Fikk en 300 grams harr på spesial 7 gram etter å ha gitt opp tørrfluene. Noen spredte storfiskvak. Sannsynligvis harr.

Etterhvert gikk vi videre oppover til den såkalte Svenskehølen. Der tok vi lunsj og hadde det fint, og jeg glemte smørekniven på en stein. Fikk en fin snaut 30 cm's smellfeit ørret på paradun.

Etter lunsjen tok Hege sin aller første ørret på stang, klokka 14:45. Fisken var jo ikke så stor, men det var den første så det måtte bli mat av den uansett. Gratulerer! Dette er bare begynnelsen, Hege!

Fin fluestrøm mellom Svenskehølen og Kløfthåen. Bare småfisk som ville ta, men mange. Litt regn. Nå var klokka 16:30.

Videre oppover mot Kløfthåen.  Stoppa opp ved utosen og tok noen kast kl. 17:15. Merka ikke noe. Vi satte oss ned og tok en sjokoladerast og kosa oss.

Etterpå gikk vi rolig gjennom det stemningsfulle landskapet langs Kløfthåen. Plutselig begynte David å bli veldig stressa. Skjønte ikke helt hvorfor, men vi begynte snart å skjerpe blikket, for noe måtte det være. Og der! Et stykke lenger fram inne i den glisne furuskogen stod det en elg. David hadde nok sett den lenge allerede. Elgen var rolig, men jogga etterhvert ut av synet.

Nede ved innosen til Buddhåen ved 18-tida var det ganske bra med døgnfluer og spredte storharrvak langt ute. Til å begynne med vaka det litt også innafor kastehold, men de seig utover etter bare noen få kast. Begynner å tenke at storharr spesielt og harr generelt egentlig er mer sky enn ørret, men vil nok ikke begynne å si det høyt enda. Noen av fiskekompisene kommer til å bli lettere provoserte tenker jeg.

Bare enkelte vak rundt ved teltplassen. Vi tok det helt rolig og lagde St. Hans-bål. Det var stille og fint, men litt kjølig. Særlig for Hege, som liker varme. Stekte småørret og småharr. Hadde oppholds nesten hele kvelden fram til omtrent klokka 23:00 da det begynte å regne. Bålet slokna og vi la oss like etterpå.

Tirsdag 24

Det fortsatte å regne i hele natt og videre silregn utover morgenen og formiddagen gjorde at vi holdt oss i teltet helt til klokka ett eller noe sånt. Så blei det oppholds og vi kom oss ut. Fikk en fin 400 grams ørret på spesial i Buddhåen før "frokost". Første kastet. Full av bendelorm.

Begynte å gå innover så seint som klokka 15:30. Hege mista en stor fisk på 7 gram spesial sølv/rød ved innosen til Buddhåen. Hun hadde sett fisken over vannet når den slo seg, og den var "stor og blank". Røyk snøret. Siden den tok på sluk og hoppa antar jeg at det må ha vært en ørret og ikke en harr. Hun trenger mer praksis, og det vil hun få. Først snakka ho om at "det var bra jeg mista den, for jeg hadde ikke visst åssen jeg skulle tatt livet av den", men etterpå fikk hun litt "sjelven" og syns det var synd at den gikk. Hege har med andre ord allerede fått føling med åssen det er.

Noen store fisker vaka der i dag også. På vannet satt det diverse døgnfluer, og noen få vårfluer. Hege var så snill og henta smørekniven oppe ved Svenskehølen, som jeg glemte i går. I mens fiska jeg grundig av innosen til Buddhåen, men fikk ikke noe.

Oppe ved paradeplassen lå det to telt. Lenger bort så vi folk i knallrøde "fjelldresser", og telta var sølvfarga. Sikkert svensker. Videre gjennom steinura på vei ned mot Øvre Storfisktjønn klokka 18:10 kunne vi fra lang avstand se at ternene dreiv å plukka fluer på vannet utenfor myra. Lovende. Jeg blei ivrigere og fikk opp tempoet. Hege hang på uten å mukke.

Framme ved myra så vi at det satt masse L. vespertina på vannet og at det var disse som ternene dreiv og plukka. Men det var ikke et eneste vak. Merkelig. Hege hadde snart fisk på sluken, men mista den. Samme én gang til. Men nå blir ho flinkere. Tredje gangen fikk ho den inn. En flott abbor på drøyt halvkiloen. Ho fikk én til. Utrolig flotte abborer. Nå var klokka 19:05.

Jeg fiska med nymfe en stund, men merka ingenting. Så satte jeg på en marabou Mickey Finn-streamer og fikk en tilsvarende abbor på første kastet. Morro.

Vi hadde matrast og bålkos ved Gamma til Alf fra klokka 19:45. Rå ved, men fikk fyrehjelp av et par T-lys som tilfeldigvis lå inne i gamma.

Endelig skikkelig fyr på bålet. Hege syns det var litt kjølig, så bålet kom godt med.

At det var litt kjølig er nok helt sikkert, for når jeg kom ut på myra igjen kl. 21:50 satt det ekstremt mange vespertina'er på vannet. Ingen av dem letta. De bare satt der og frøys. Nesten rart at de klekte i det hele tatt. Hege blei sittende igjen en stund ved bålet for å varme seg, mens jeg fiska.

Fikk snart en gjedde på omtrent halvannen, og to-tre nye halvkilos abborer. Alle tok den samme streameren, en marabou Mickey Finn i størrelse omtrent #8. Og måten de tok på gjorde det ganske tøft. De kom plogende bak, og drøyde en meter eller to med å ta. Jeg fikk god trening i selvbeherskelse i tilslaget, med andre ord. Nå hadde det stilna helt. Bleike. Tjukt av døgnfluer. Bare noen få sippvak langt ute, men etterhvert kom fiskene nærmere. Når de vaka helt nærme tok fine abborer på nesten hvert kast. Slapp dem ut igjen, for vi hadde nok mat i de tre vi tok opp først. Dessuten orka jeg ikke tanken på å rense så mange tykkhuda og nålestikkende abborer. Det holdt med å flå de tre, ja.

Det blei en flott kveld. Lyst og stemningsfullt. Tok bildet under, og gikk nedover igjen ved tolv-tida. Snakka med den røde svensken på Paradeplassen, men det hadde visst ikke vært noe særlig liv der i kveld.

Onsdag 25

Mer regn i natt. Blei liggende lenge. Sola kom ved 12-tida og det blei plutselig ganske fint og varmt. Stekte de store abborene, og de smakte deilig med masse pepper på.

Hadde endelig slag av storharren ved sundet, på tørrflua. To-tre kanoer gjennom Buddhåen. Bleike. Oppsynsmannen kom innom. Han hadde sett abborskinna fra i går, på båten sin inne ved gamma til Alf, og smilte lurt når han skjønte at det var vi som hadde vært der. I handa hadde han en tom blekkboks en eller annen drittsekk hadde kasta fra seg lenger opp. Utrolig hva enkelte vandaler får seg til å gjøre.

Etter frokosten begynte det å blåse, og vinden snudde til nordavind omtrent klokka 14:00 Pakka teltet og var klare til å gå til Røvolltjerna klokka 16:45. Prata med en fyr i vadebukser nede ved Grislehåen, og der satt kameraten hans på "vakt" på "drømmeøya". Hm. De hadde fått bra med fisk her på 500-1100 gram de siste tre-fire dagene, og han var fornøyd.

Tok bilde av denne døgnflua mens vi hadde en kort rast helt nederst ved Grislehåen kl. 18:15. Vet ikke hva slags art det er, men er det ikke i hvert fall en Heptagenia? Størrelse omtrent som en Heptagenia sulphurea.

Det var folk på Roastbua, men vi møtte dem ikke. Oppe ved Skogtjern omtrent klokka 19:30 gikk vi på et rypepar med minst fem kyllinger. Sterkere vind nå. Kaldt. Regn. Svarte skyer. Ikke noe fisking i kveld med andre ord.

Torsdag 26

Våkna av at David dreiv å brakk seg rundt klokka 06:30. Først én gang, så en gang til et kvarters tid seinere. Andre gangen våkna jeg "helt", og klarte ikke å sovne igjen, så jeg tenkte at jeg like godt kunne stå opp og komme meg ut for å prøve. Lagde kaffe i teltet, og klarte ikke å la være å vekke Hege. Ut klokka 07:00 møtte jeg et flott syn. Sola skinte lavt gjennom svarte skyer og ned på volene, mens Røvollen lå i skygge. Det er ikke ofte jeg ser sånn lav sol så tidlig om morgenen. Det er ikke ofte jeg ser noe så tidlig om morgenen i det hele tatt, forresten.

Satte på en brun paradun #12 og fiska meg innover mot noen store steiner med den forsiktige nordvestbrisen fra riktige siden. Det var ingen vak, men klokka 07:15 slo det på en kjempeflott ørret. Den tok i et rolig velt, og jeg så straks at det var temmelig stor ørret. Sprek og tung som juling. Var ute på backingen to ganger. Bzzzz... bzzzz... bzzzz... bzzzz... Ropte på Hege, at hun måtte komme med kamera. 47 cm. 1 kg, +.

En utrolig deilig avslutning på en kjempeflott tur. Rensa fisken mens Hege begynte å pakke. Klare til å gå kl. 08:30. Framme på brygga ved Haugen klokka 09:45. Båten var forsinka et kvarters tid, så vi fikk slappa godt av på bryggekanten i rundt tre kvarter. Prata med noen folk der som hadde vært helt øverst i Grøtådalen i noen dager. De hadde fått noen fisker, men klaga på at det var så mye folk der. Køfiske. At de gidder å drive og rote oppi der. "Alle" drar jo dit, eller til Grislehåen.